• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Synthetic Study on the Interaction between Research and Society in the Field of Education Policy

Research Project

Project/Area Number 15K17336
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionThe University of Tokyo (2018)
Hokkaido University of Education (2015-2017)

Principal Investigator

Hashino Akihiro  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 准教授 (60611184)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords教育政策 / エビデンス / 政策過程 / 付加価値モデル / 教育行政研究 / 政策研究 / 教育財政
Outline of Final Research Achievements

This study is on the history of the research on education policy and administration in the U.S.A, focuses on the historical process of the interaction between research and society. The following points are revealed.1) The academic and social contexts that the research on educational administration introduced the quantitative methods such as survey, measurement and statistical analysis at the early 20th century. 2) The process of the development of quantitative methods in the educational policy research. 3) The influence of the application of quantitative methods and the evidences over the society and the actual education policy process.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、今日、教育分野を含めて様々な公共政策分野の規範となっている「エビデンスに基づいた政策形成(EBPM)」に関わるものである。教育行政・政策研究において早くから計量的実証分析・政策評価が行われてきたアメリカを対象とした研究と社会間の関係史を分析することで、EBPMが成立する条件の解明に一定の寄与を果たした。また教育政策研究・行政研究として、学説史・研究史に科学史的側面からアプローチした点において学術的新規性を有する。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 4 results) Presentation (1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 教育政策分野における付加価値モデルの方法的論点2019

    • Author(s)
      橋野晶寛
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要・教育科学編

      Volume: 69 Pages: 59-72

    • NAID

      120006596088

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 保護者の学校安全支援に関する意識の分析―学校と家庭の連携・協力の視点から―2018

    • Author(s)
      橋野晶寛
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要. 教育科学編

      Volume: 68巻2号 Pages: 59-64

    • NAID

      120006395413

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育政策研究・評価のための統計分析ツールの開発とその適用2017

    • Author(s)
      橋野晶寛
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編)

      Volume: 68(1)

    • NAID

      120006346554

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 教育政策研究から見た教育経済学2016

    • Author(s)
      橋野晶寛
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 83(3) Pages: 27-35

    • NAID

      130005434066

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 教育財政と「エビデンスに基づいた政策」2016

    • Author(s)
      橋野晶寛
    • Journal Title

      日本教育行政学会年報

      Volume: 42 Pages: 69-85

    • NAID

      130007617867

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 教育政策評価における多産出モデルの検討2016

    • Author(s)
      橋野晶寛
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要:教育科学編

      Volume: 67巻1号

    • NAID

      120005845013

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 教育行政研究における測定・統計学導入の史的考察-E. P. Cubberleyの構想と研究-社会間関係-2018

    • Author(s)
      橋野晶寛
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 教育制度を支える教育行政2019

    • Author(s)
      青木栄一(編)・神林寿幸・島田桂吾・井本桂宏・小入羽秀敬・雪丸武彦・合田哲雄・川上泰彦・仲田康一・廣谷貴明・村上純一・村上祐介・大畠菜穂子・橋野晶寛・阿内春生・荻原克男・渡辺恵子・後藤武俊
    • Total Pages
      237
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi