• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Rethinking Emancipation and Education: Reconstructing Critical Pedagogy

Research Project

Project/Area Number 15K17338
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

Ichikawa Hideyuki  千葉大学, 教育学部, 准教授 (70733228)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsクリティカル・ペダゴジー / 解放 / 美的なもの / ジャック・ランシエール / 知性の平等 / ポスト基礎づけ主義 / デモクラシー / 希望 / 民主主義 / ラディカル・デモクラシー
Outline of Final Research Achievements

This study aims to rethink the relationship between emancipation and education. Critical pedagogy, whose aim is to emancipate people from oppressive situations, has been criticized for educators' imposing visions on learners. To respond to this criticism, this study explores post-foundationalism, the aesthetic dimension in education, and so on. The results are that the act of education in critical pedagogy can be understood as the act of making foundations without the final ground, and that critical pedagogy does not suppress learners' agency.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2017 2016 2015

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (6 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] クリティカル・ペダゴジーにおける規範2016

    • Author(s)
      市川秀之
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 57 Pages: 43-52

    • NAID

      40020948813

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 熟議民主主義は道徳授業に何をもたらすか―問題解決的な学習に焦点を当てて2016

    • Author(s)
      市川秀之
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 64 Pages: 85-95

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 熟議民主主義を背景とした道徳授業の教育方法についての検討―熟議シミュレーション授業の開発と実践を通して―2016

    • Author(s)
      阿部学、市川秀之、土田雄一、藤川大祐
    • Journal Title

      授業実践開発研究

      Volume: 9 Pages: 89-98

    • NAID

      120006329078

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] クリティカル・ペダゴジーにおけるアート2015

    • Author(s)
      市川秀之
    • Journal Title

      日本デューイ学会

      Volume: 56 Pages: 1-10

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 熟議型道徳授業の理論と実際2017

    • Author(s)
      市川秀之、阿部学
    • Organizer
      日本道徳教育学会(千葉県千葉市)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] クリティカル・ペダゴジーの美学2017

    • Author(s)
      市川秀之
    • Organizer
      日本デューイ学会(東京都新宿区)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 熟議型道徳授業の開発と実践2016

    • Author(s)
      市川秀之、阿部学、土田雄一
    • Organizer
      日本道徳教育学会
    • Place of Presentation
      聖徳大学(千葉県松戸市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] クリティカル・ペダゴジーの希望論2016

    • Author(s)
      市川秀之
    • Organizer
      日本デューイ学会
    • Place of Presentation
      岐阜大学(岐阜県岐阜市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 熟議民主主義は道徳授業に何をもたらすか2015

    • Author(s)
      市川秀之
    • Organizer
      日本道徳教育学会
    • Place of Presentation
      岡山大学(岡山県岡山市)
    • Year and Date
      2015-11-22
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] クリティカル・ペダゴジーにおける規範2015

    • Author(s)
      市川秀之
    • Organizer
      日本デューイ学会
    • Place of Presentation
      明星大学(東京都日野市)
    • Year and Date
      2015-10-03
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 批判的教育学事典(第16章の翻訳を担当)2017

    • Author(s)
      マイケル・W・アップル、ウェイン・アウ、ルイ・アルマンド・ガンディン編
    • Total Pages
      584
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 教育の最新事情 第4版2016

    • Author(s)
      貞廣斉子、保坂亨、笠井孝久、西村隆徳、高木啓、磯部聡、土田雄一、重栖聡司、渡邉健二、市川秀之、吉田雅巳
    • Total Pages
      231
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi