• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Technical and Professional Education and Liberal Education in the Late 19th and Early 20th Century England

Research Project

Project/Area Number 15K17342
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionNanzan University (2016-2018)
University of Fukui (2015)

Principal Investigator

YAMAZAKI Tomoko  南山大学, 人文学部, 講師 (20636550)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsイングランド大学史 / 教養教育主義 / 技術・専門職教育 / 高等教育政策 / 「市民大学」 / 高等教育制度
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to reconsider the relationship between liberal education and technical and professional education. Although liberal education assumed education through arts and sciences subjects in the late 19th century, liberal education through technical and professional subjects became accepted in the early 20th century England. In other words, the definition of liberal education has changed from specific subjects to principles which should be pursued at universities. It can be pointed out that liberal education is not the opposite of technical and professional education, but both can coexist in nature.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、これまで対極にあるとみなされてきたイングランドにおける教養教育と技術・専門職教育について、本質的に両者は共存しうると明らかにした点で、学術的な意義があるといえる。加えて、教養教育と専門教育のバランスの在り方の再検討は、今日の日本の大学においても重要な課題である。当時のイングランドと現代の日本の社会経済的背景は同じではないものの、本研究は日本の大学教育にも多くの示唆を与えるものと考えられる。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2017 2016 2015

All Presentation (2 results) Book (1 results)

  • [Presentation] 前世紀転換期イングランドにおける高等教育改革と教養教育としての技術・専門職教育2016

    • Author(s)
      山崎智子
    • Organizer
      日本教育学会第75回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-08-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 1900年代イングランドにおける市民大学設立の意義―「大学」概念の変容という視点からの考察―2015

    • Author(s)
      山崎智子
    • Organizer
      日英教育学会
    • Place of Presentation
      専修大学
    • Year and Date
      2015-09-06
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 英国の教育2017

    • Author(s)
      日英教育学会
    • Total Pages
      293
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798914091
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi