Anti-Racism Education based on Unlearn theory
Project/Area Number |
15K17350
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Education
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Research Institution | Kagoshima University |
Principal Investigator |
sakai yusuke 鹿児島大学, 法文教育学域法文学系, 准教授 (30632591)
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | unlearn / レイシズム / 人種主義 / 教育 / 社会教育 / spivak / サバルタン / 被抑圧者 / 人種差別 / 外国人 / 環境教育 / 他者 / 在留外国人 / 移民 / 外国人技能実習生 / 社会的排除 / ESD |
Outline of Final Research Achievements |
This study critically analyzed unlearn theory in Japan, Western Europe and North America. And the study investigated the educational practice against racism in the United States and Canada, and revealed the possibility of unlearn theory on education practice, especially on the ESD(Education for Sustainable Development )in Japan.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、unlearn概念をレイシズムや社会的排除に抗う教育実践に位置づけることで、包摂の取り組みが孕む排除の論理を常に意識化し、不可視化されるサバルタンや他者に対し一層の注意や想像力を傾けることが可能となることを明らかにした。また、ESD(持続可能な開発のための教育)という文脈に引き付けた場合、それ自体は近年「地域」の動的・批判的把握を踏まえて境界線の絶え間ない引き直しを可能とし、地域の存立において異質な他者同士の集いが前提とされることで、地域の範疇からしばしばこぼれおちるサバルタン・他者との共生から協働への展開可能性も明示した。
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Report
(5 results)
Research Products
(8 results)
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[Presentation] アマゾンの開発と日本人移民~パラ州トメアスーのアグロフォレストリー農法における教育~2016
Author(s)
酒井佑輔
Organizer
XI Congresso Internacional de Estudos Japoneses no Brasil / XXIV Encontro Nacional de Professores Universitarios de Lingua, Literatura e Cultura Japonesa
Place of Presentation
マナウス(ブラジル連邦共和国)
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Int'l Joint Research / Invited
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