• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of assessment methods and curricula for "Education for Sustainable Development" aiming at fostering competencies for realizing sustainable world

Research Project

Project/Area Number 15K17351
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionThe University of Shiga Prefecture

Principal Investigator

Kimura Yutaka  滋賀県立大学, 人間文化学部, 准教授 (90551375)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords持続可能な開発のための教育 / 教育評価 / カリキュラム / グローバル教育 / 開発教育
Outline of Final Research Achievements

The aim of this research is to help promote effective practices of “Education for Sustainable Development”, which can enable learners to acquire competencies for realizing the sustainable world, implemented at schools mainly in Japan. I conducted research both theoretically and practically to find out the way to 1) construct a theoretical framework for setting educational goals and managing educational assessment, and apply them in practice; 2) clarify a guideline for curriculum development; and 3) develop, implement and improve curricula for schools.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で得られた研究成果の主要な学術的意義として、先行研究では不十分であると考えられたESDにおける教育目標の設定ならびに教育評価のあり方を探究するとともに、それらをふまえたカリキュラムの開発につなげることを試みた点が挙げられる。教育評価は学習者の学習状況ならびに実践の効果や課題を丁寧に把握し、その後の学習や実践の改善に生かすという機能を有している。そのため、本研究の成果は、充実したESDを展開し、それによって学習者の学力保障を実現するための方途を示すものになり得るものでもあり、社会的にも重要な意義を持つものであると考えられる。

Report

(6 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (4 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 5 results) Book (11 results)

  • [Journal Article] 学校での持続可能性に関する教育活動の実践上の要点と課題の検討-オーストラリア・サステイナブル・スクール・イニシアティブの取り組みに焦点をあてて2019

    • Author(s)
      木村裕
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 第58号 Pages: 75-94

    • NAID

      130007902856

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 南オーストラリア州の学校教育の概況と近年の取り組み-カリキュラムと教育評価に焦点をあてて2016

    • Author(s)
      木村裕
    • Journal Title

      オセアニア教育研究

      Volume: 第22号 Pages: 24-39

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 価値観や行動に関わる指導と評価に活かすルーブリック開発の試み-オーストラリアのグローバル教育の検討をふまえて2016

    • Author(s)
      木村裕
    • Journal Title

      教育目標・評価学会紀要

      Volume: 第26号 Pages: 1-10

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] オーストラリアとカナダが育成をめざす学力の内実と学力保障に向けた取り組み-両国の取り組みから見えてくる実践への示唆2015

    • Author(s)
      木村裕
    • Journal Title

      オセアニア教育研究

      Volume: 第21号 Pages: 67-82

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 【書評セッション】木村裕・竹川慎哉編著『子どもの幸せを実現する学力と学校-オーストラリア・ニュージーランド・カナダ・韓国・中国の「新たな学力」への対応から考える』学事出版、2019年2019

    • Author(s)
      竹川慎哉、木村裕
    • Organizer
      オセアニア教育学会第23回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] オーストラリアにおける「持続可能性のための教育」に関する取り組みの検討2018

    • Author(s)
      木村裕
    • Organizer
      日本比較教育学会第54回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 学校現場との協働に基づく研究を進める過程でのとまどいと模索2018

    • Author(s)
      木村裕
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第29回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「持続可能な開発のための教育(ESD)の評価の観点の設定に関する一考察」2017

    • Author(s)
      木村裕
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第28回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「各国事例 (1)オーストラリア」(課題研究発表「求められる学力の内実とその育成に向けた取り組みに関する研究-オーストラリア、ニュージーランド、カナダ、韓国、中国の事例から」の一部を担当)2017

    • Author(s)
      木村裕
    • Organizer
      オセアニア教育学会第21回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] How can we develop effective curriculum to ensure the development of students as active and informed citizens?2016

    • Author(s)
      Yutaka Kimura
    • Organizer
      SCEAA (Social and Citizenship Education Association of Australia) Conference 2016
    • Place of Presentation
      Brisbane (Australia)
    • Year and Date
      2016-09-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 南オーストラリア州の場合(課題研究「オーストラリア各州の教育の今とこれから」)2015

    • Author(s)
      木村裕
    • Organizer
      オセアニア教育学会第19回大会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-12-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] オーストラリアのグローバル教育の検討をふまえて(課題研究「社会科で習得させる知識・理解と価値観・行動の指導と評価-国内外の関連領域の検討をふまえて」)2015

    • Author(s)
      木村裕
    • Organizer
      教育目標・評価学会第26回大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2015-10-31
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 現代オーストラリアの教育改革下でのグローバル教育実践の可能性と課題-ナショナル・カリキュラムとの関わりを中心に2015

    • Author(s)
      木村裕
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第26回大会
    • Place of Presentation
      昭和女子大学
    • Year and Date
      2015-07-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] オーストラリアン・カリキュラムに見る多様性の捉え方と実践への位置づけ方2015

    • Author(s)
      木村裕
    • Organizer
      オーストラリア学会第26回全国研究大会
    • Place of Presentation
      慶應義塾大学
    • Year and Date
      2015-06-14
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 地球市民の育成をめざすグローバル教育のカリキュラム編成に関する一試論-オーストラリアのグローバル教育研究を手がかりとして2015

    • Author(s)
      木村裕
    • Organizer
      日本公民教育学会第26回全国研究大会
    • Place of Presentation
      高千穂大学
    • Year and Date
      2015-06-13
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 第三版 オーストラリア・ニュージーランドの教育-グローバル社会を生き抜く力の育成に向けて2020

    • Author(s)
      青木麻衣子(編著者)、佐藤博志(編著者)、竹川慎哉、木村裕、伊井義人、杉本和弘、竹腰千絵、我妻鉄也、馬渕仁、齊藤英介、福本みちよ、高橋望、松本晃徳、中村浩子
    • Total Pages
      201
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 子どもの幸せを実現する学力と学校-オーストラリア・ニュージーランド・カナダ・韓国・中国の「新たな学力」への対応から考える2019

    • Author(s)
      木村裕(編著者)、竹川慎哉(編著者)、高橋望、趙卿我、鄭谷心
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 教師をめざす学びのハンドブック-教職入門から教職実践演習まで2019

    • Author(s)
      木村裕、篠原岳司、杉浦由香里、原未来、福井雅英
    • Total Pages
      135
    • Publisher
      かもがわ出版
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 比較教育学原論2019

    • Author(s)
      杉本均(編著者)、南部広孝(編著者)、楠山研、べー・シュウキー、李霞、宮崎元裕、鈴木俊之、隼瀬悠里、市川桂、森本洋介、服部憲児、山名淳、松浦真理、石川裕之、馬場智子、関口洋平、渡辺雅幸、門松愛、中島悠介、木村裕、工藤瞳、田村徳子
    • Total Pages
      315
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 現代カリキュラム研究の動向と展望2019

    • Author(s)
      日本カリキュラム学会(編者)、木村裕、ほか52名
    • Total Pages
      403
    • Publisher
      教育出版
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 小学校 新指導要録改訂のポイント-新3観点による資質・能力の評価がわかる!2019

    • Author(s)
      石井英真(編著者)、西岡加名恵(編著者)、田中耕治(編著者)、木村裕、ほか30名
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      日本標準
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] よくわかる教育課程[第2版]2018

    • Author(s)
      田中耕治編(執筆者:木村裕、他31名)
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623082698
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 教育課程・教育評価2018

    • Author(s)
      細尾萌子、田中耕治編著(執筆者:木村裕、他13名)
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081899
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 教職教養講座 第4巻 教育課程2017

    • Author(s)
      西岡加名恵、鄭谷心、伊藤実歩子、大貫守、小山英恵、本所恵、木村裕、河原尚武、細尾萌子、赤沢早人
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] グローバル化時代の教育評価改革-日本・アジア・欧米を結ぶ2016

    • Author(s)
      赤沢早人、赤沢真世、石井英真、伊藤実歩子、遠藤貴広、奥村好美、川地亜弥子、木村裕、項純、趙卿我、鄭谷心、徳永俊太、西岡加名恵、二宮衆一、八田幸恵、羽山裕子、樋口太郎、樋口とみ子、藤本和久、細尾萌子、本所恵、渡辺貴裕
    • Publisher
      日本標準
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 多様性を活かす教育を考える七つのヒント-オーストラリア・カナダ・イギリス・シンガポールの教育事例から2015

    • Author(s)
      青木麻衣子、伊井義人、植田みどり、金井里弥、木村裕、児玉奈々、馬渕仁、本柳とみ子
    • Publisher
      共同文化社
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2022-11-04  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi