• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study of the influence of Certificate Examination System for Industrial School Teachers on Industrial Teacher Education in Japan under the Prewar School System

Research Project

Project/Area Number 15K17355
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionUrawa University

Principal Investigator

UCHIDA Toru  浦和大学, 人間学部, 講師 (00633801)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2017: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2016: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords実業学校教員検定 / 師範学校中学校高等女学校教員検定 / 試験検定 / 工業 / 農業 / 商業 / 実業科 / 工業教員養成
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify the influence of Certificate Examination System for Industrial School Teachers on Industrial Teacher Education in Japan under the Prewar School System. Therefore, the characteristics of that System was analyzed by comparison with Secondary School Industry Teacher’s Certification Examination.
As a result, feature of the Certificate Examination System for Industrial School Teachers was that Examination of industry was conducted from 1922 to 1943. On the other hand, the Secondary School Industry Teacher’s Certification Examination did not carry out Examination of subjects of industry after 1886.
The Department of Industrial of the Certificate Examination System for Industrial School Teachers provided 907 Industrial teachers. And, the Department of Agricultural and Commerce of that System, in turn, provided 1112 agricultural teachers and 808 commercial teachers. Both were above the Secondary School Industry Teacher’s Certification Examination.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果と学術的意義は次の2点に求めることができる。
1つは、師範学校中学校高等女学校教員検定のうち農業や商業、簿記の試験検定は、実業学校教員検定が1922年から実施されるようになると、1925年を最後に実施されなくなったことを初めて実証的に解明することができたことである。
もう1つは、この事実によって、先行研究が指摘した実業学校教員検定と師範学校中学校高等女学校教員検定の併存は、制度的には1926年以降も存続するものの、実態に即してみると実質的には実業学校教員検定と師範学校中学校高等女学校教員検定の無試験検定の指定・許可学校に限りみられるようになったことを解明した。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2019 2018 2017 2015

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 旧学制下日本の実業学校教員検定制度の成立に関する実証的研究2019

    • Author(s)
      内田徹
    • Journal Title

      浦和論叢

      Volume: 60 Pages: 53-77

    • NAID

      120006599428

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「文検実業科」との比較による実業学校教員検定の特質2019

    • Author(s)
      内田徹
    • Journal Title

      浦和論叢

      Volume: 61

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 高等学校工業科担当教員の供給源に関する覚書2018

    • Author(s)
      丸山剛史・内田徹・石田正治
    • Journal Title

      高等学校工業科における実習教育の内容等の歴史的分析と教員養成に関する実証的調査研究

      Volume: 科学研究費補助金研究成果報告書(15K00965) Pages: 57-66

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本の工業科と技術科の課程認定大学と教員免許状取得の現状と課題2018

    • Author(s)
      内田徹
    • Journal Title

      高等学校工業科における実習教育の内容等の歴史的分析と教員養成に関する実証的調査研究

      Volume: 科学研究費補助金研究成果報告書(15K00965) Pages: 112-119

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校工業科教員の供給源に関する事例研究(2)-岩手県の場合-2017

    • Author(s)
      丸山剛史・内田徹
    • Organizer
      日本産業技術教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 旧学制下の工業教員養成制度史研究の構想2015

    • Author(s)
      内田徹
    • Organizer
      中等教育史研究会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2015-09-25
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi