• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Lived time of 3-year-old children in early childhood education and care: Reconsidering continuity of life and development

Research Project

Project/Area Number 15K17356
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionJumonji University

Principal Investigator

YOKOI Hiroko  十文字学園女子大学, 人間生活学部, 准教授 (60557784)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2016: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2015: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywords保育学 / 現象学的方法 / 生きられた時間 / 時間性 / 3歳児保育 / 生活と発達の連続性 / 保育実践研究 / 保育 / 3歳児 / 現象学的研究 / 実践研究 / 保育実践 / 現象学 / 主観性 / 3歳児 / 認定こども園 / 生活の連続性 / 子どもの安定 / 現象学的視点 / 参与観察 / 現場との互恵性 / 現象学的時間論 / 木村敏 / 自我と時間 / 遊びと時間 / 3歳児の特徴 / みんなの時間 / メルロー=ポンティ / 遊びの特徴 / 幼児教育・保育
Outline of Final Research Achievements

This study explored the "lived-time(temporality)" of 3-Year-Old children from phenomenological point of view, and clarified the temporality that "present(now)" self is not restricted by "until now (past)" or "from now (future) ". This temporality forms the basis of the characteristics of 3-year-old children. In addition, the continuity of life was reinterpreted not the experience as the sameness between kindergarten and home, but the experience as the stable connection between "present" self and "until now" or "from now" self. A part of the practical knowledge, understood tacitly in 3-year-old class, was explicated.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的意義は、発達心理学の知見が主流となっている当該分野において、現象学的方法を用い、子どもの時間概念がいかに獲得されるかといった従来の発達観とは異なる視点で、子どもの時間感覚を明らかにした点である。社会的意義は、3歳児保育の独自性を時間性という視点から解明したことで、5歳児に比べて単に発達的に未熟な存在として3歳児を捉えるのではない、3歳児の独自の世界を尊重した保育の実践知を言語化した点である。
3歳児の保育内容の特徴が実践に近い形で整理され、保障されるべき子どもの経験、それを支える保育者の援助の可能性について示すことができた。

Report

(6 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] 3歳児クラスにおける時間性についての一考察-家庭と園の連続性に関する現象学的検討-2017

    • Author(s)
      横井 紘子
    • Journal Title

      十文字学園女子大学紀要

      Volume: 第48集1号 Pages: 241-254

    • NAID

      40021979501

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 3歳児クラスの時間性と自己についての一考察-現象学的視点から幼児の時間性を探る-2016

    • Author(s)
      横井紘子
    • Journal Title

      十文字学園女子大学紀要

      Volume: 47 Pages: 1-14

    • NAID

      120006463399

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 3歳児と5歳児の時間性の違いについてー実践事例の検討からー2019

    • Author(s)
      横井紘子
    • Organizer
      日本保育学会 第72回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] シンポジウム「実践研究へのいざないⅡ-実践者による主観を生かした研究の可能性を考える-」話題提供「生きられた経験の意味を救い 出す」2019

    • Author(s)
      横井紘子
    • Organizer
      日本保育学会 第72回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 3歳児と5歳児の時間性の違いについて -実践事例の検討から-2019

    • Author(s)
      横井紘子
    • Organizer
      日本保育学会(第72回大会)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] シンポジウム「実践研究へのいざないⅡ-実践者による主観を生かした研究の可能性を考える-」話題提供「生きられた経験の意味を救い出す」2019

    • Author(s)
      横井紘子
    • Organizer
      日本保育学会(第72回大会)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 3歳児クラスの時間性についての一考察-認定こども園での生活に着目してー2018

    • Author(s)
      横井紘子
    • Organizer
      日本保育学会(第71回大会)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 3歳児クラスの時間性についての一考察 -認定こども園での生活に着目して-2018

    • Author(s)
      横井紘子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 3歳児クラスにおける時間性を探る-仲間と共に生活することに着目して-2017

    • Author(s)
      横井紘子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      川崎医療福祉大学
    • Year and Date
      2017-05-20
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2022-11-04  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi