• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of the role of school education in a society of life-long education, focusing on Italy

Research Project

Project/Area Number 15K17360
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionKyoto University of Education

Principal Investigator

Tokunaga Shunta  京都教育大学, 大学院連合教職実践研究科, 准教授 (10582265)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2017: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsイタリア / 公教育 / 市民教育団体 / 学校との連携 / 学校教育 / 学校外教育 / 教員養成 / 民間教育研究団体 / 歴史教育 / 開かれた学校 / 生涯学習
Outline of Final Research Achievements

The objective of this research is to clarify the role of school education in Italy, which is a society of life-long education, focusing on the relationship between school education and out-of-school education.
In an era of demands for school reform, the role of school education was the creation of new culture; this was influenced by the theory and practice of out-of-school education. Today, the keyword in school education in Italy is acquisition of competencies. The role of out-of-school education is to offer a variety of learning opportunities for children, while the role of school education is to organize learning around the acquisition of competencies.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (7 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 1970年前後のイタリアにおける学校の変革に関する考察 ―雑誌『学校実践』の分析を通して―2017

    • Author(s)
      徳永 俊太
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 131 Pages: 135-147

    • NAID

      120006549977

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 主体的・対話的で深い学びを実践するための論点 ー多様な教育実践を参照してー2017

    • Author(s)
      徳永俊太
    • Journal Title

      京都教育大学大学院連合教職実践研究科年報

      Volume: 6 Pages: 1-12

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 1970年前後のイタリアにおける学校の変革に関する考察  ―雑誌『学校実践』の分析を通して―2017

    • Author(s)
      徳永俊太
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 131

    • NAID

      120006549977

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] イタリアの全国学習指導要綱における教育目標と評価の関係 -コンピテンスを視座として-2016

    • Author(s)
      徳永俊太・杉野竜美
    • Journal Title

      教育目標・評価学会紀要

      Volume: 26 Pages: 31-40

    • NAID

      40021568710

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] イタリアの学校教育における市民性教育の位置付け-全国学習指導要綱の検討を通して-2018

    • Author(s)
      徳永俊太
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 多様性の視点から見たイタリアのコンピテンス2018

    • Author(s)
      杉野竜美・徳永俊太
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校後教育(doposcuola)の議論に見るイタリアの学校教育(ラウンドテーブル イタリア教育学研究Ⅱ -dopo scuolaと giardino d’infanziaをめぐって)2016

    • Author(s)
      徳永俊太
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-08-22
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] イタリアにおける歴史科教員の養成論 ー能力と学習内容との関係に焦点をあててー2016

    • Author(s)
      徳永俊太
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      香川大学・香川大学附属高松小学校
    • Year and Date
      2016-07-03
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] イタリアにおける歴史科教員の養成論  ー能力と学習内容との関係に焦点をあててー2016

    • Author(s)
      徳永俊太
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2016-07-02
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] イタリアの教育改革の変遷 -ヨーロッパの枠組みとの異同-2016

    • Author(s)
      杉野竜美・徳永俊太
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2016-06-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] イタリアの歴史教育にみる教師の専門性の変化 -民間教育研究団体の活動に着目して-2015

    • Author(s)
      徳永俊太
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      岩手大学
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 『戦後日本教育方法論史 下 ー各教科・領域等における理論と実践』2016

    • Author(s)
      田中耕治編著
    • Total Pages
      262
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] グローバル化時代の教育評価改革 ー日本・アジア・欧米を結ぶー2016

    • Author(s)
      田中耕治編著(徳永俊太分担)
    • Total Pages
      292
    • Publisher
      日本標準
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi