• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Curriculum and Teacher Development through Observation and Record for Children in the Early Postwar Period

Research Project

Project/Area Number 15K17368
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionOita University (2016-2019)
Soai University (2015)

Principal Investigator

OSHIMA Takashi  大分大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (70715276)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords戦後初期 / カリキュラム / 教師 / 子ども / 観察 / 記録 / 問題解決学習 / 実践と研究 / 知識 / 実践研究 / 子どもの実態 / 省察 / カリキュラム改革 / 授業研究 / 協働 / 単元学習 / 教師の専門性 / 教師の力量形成 / 校内研究
Outline of Final Research Achievements

This paper examines curriculum and teacher development through observation and record for children in the Early Postwar Period.In addition, I examine the modern problem about teacher development through observation and record for children.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来見落とされがちだった戦後初期における授業研究や教師の専門性に関する史料の検討を通して、カリキュラム開発運動の収束や学習方法論の転換に着目する一般的な視座に対し、学習の対象と子どもとの関係を把握する教師の専門性の自覚化のプロセスとして再評価するという新たな視座を提案したという点で学術的意義がある。さらに、戦後初期の問題解決学習は,子どもの実態を十分に踏まえられなかったという「研究の質」の問題により「実践の質」の検討を十分にできなかった可能性について指摘しており、従来とは異なる枠組みで「実践の質」に迫ることが求められている現在の教育実践の課題を探究する上で示唆的であり、社会的意義が認められる。

Report

(6 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2017 2016 2015

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Practice and Assessment of Participant-Driven Lesson Study2016

    • Author(s)
      鹿毛雅治・藤本和久・大島崇
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 64 Issue: 4 Pages: 583-597

    • DOI

      10.5926/jjep.64.583

    • NAID

      130005310220

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 子どもたちと学びを実現する教師のまなざし2015

    • Author(s)
      大島崇
    • Journal Title

      生活教育

      Volume: 798 Pages: 38-41

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 「授業研究」を創る2017

    • Author(s)
      鹿毛雅治、藤本和久、秋田喜代美、大島崇、木原俊行、小林宏己、田上哲、田村学、奈須正裕、藤井千春
    • Total Pages
      171
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804033
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2022-11-04  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi