Curriculum and Teacher Development through Observation and Record for Children in the Early Postwar Period
Project/Area Number |
15K17368
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Education
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Research Institution | Oita University (2016-2019) Soai University (2015) |
Principal Investigator |
OSHIMA Takashi 大分大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (70715276)
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 戦後初期 / カリキュラム / 教師 / 子ども / 観察 / 記録 / 問題解決学習 / 実践と研究 / 知識 / 実践研究 / 子どもの実態 / 省察 / カリキュラム改革 / 授業研究 / 協働 / 単元学習 / 教師の専門性 / 教師の力量形成 / 校内研究 |
Outline of Final Research Achievements |
This paper examines curriculum and teacher development through observation and record for children in the Early Postwar Period.In addition, I examine the modern problem about teacher development through observation and record for children.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
従来見落とされがちだった戦後初期における授業研究や教師の専門性に関する史料の検討を通して、カリキュラム開発運動の収束や学習方法論の転換に着目する一般的な視座に対し、学習の対象と子どもとの関係を把握する教師の専門性の自覚化のプロセスとして再評価するという新たな視座を提案したという点で学術的意義がある。さらに、戦後初期の問題解決学習は,子どもの実態を十分に踏まえられなかったという「研究の質」の問題により「実践の質」の検討を十分にできなかった可能性について指摘しており、従来とは異なる枠組みで「実践の質」に迫ることが求められている現在の教育実践の課題を探究する上で示唆的であり、社会的意義が認められる。
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Report
(6 results)
Research Products
(3 results)