• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Expectations and Distrust for Exams in the Discourses about High School Entrance in Japan's High-Growth Era

Research Project

Project/Area Number 15K17376
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Sociology of education
Research InstitutionDoshisha University

Principal Investigator

ISHIOKA MANABU  同志社大学, 文化情報学部, 助教 (00624529)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords教育社会学 / 歴史社会学 / 高校入試 / 高度成長期 / 言説研究 / 能力観 / 青少年問題 / 高校全入運動
Outline of Final Research Achievements

This study clarified the views on ability and the duality values for exams of the people through the analysis of discourses about high school entrance in high-growth Japan.
Specifically, this research clarified how was the opinion on the props and cons of high school full entrance different depending on the position and the view on ability of the originator (Ministry of Education, Japan Teacher’s Union, parents, mass media, etc.), focusing on discourses about “Koko-zennyu-undo” (movement to realize high school enrollment of all the applicants) .

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、全入運動という現象を受験・入試における能力という側面からとらえ返した。「試験言説」に照準し、そこにあらわれた能力観のありようを明らかにすることは、試験を恃みとしてきた従来の社会的選抜や能力主義のあり方、ひいては学校と社会との関係を問い直す上で解かれなければならない問題であり、本研究成果の学術的・社会的意義はここに存する。また、保護者の意識に注目したことによって、従来のような「文部省対日教組」という二項対立で高校全入運動を説明する図式を乗り越えることができた点にも、本研究の大きな意義がある。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 高度成長期のテレビドキュメンタリーにおける「青少年問題」の表象2017

    • Author(s)
      石岡学
    • Journal Title

      教育社会学研究

      Volume: 101 Pages: 69-89

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 書評 福井康貴著『歴史のなかの大卒労働市場』2017

    • Author(s)
      石岡学
    • Journal Title

      日本労働研究雑誌

      Volume: 680 Pages: 125-128

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 戦後初期大学入試における進学適性検査の「練習効果」に対する認識2016

    • Author(s)
      石岡学
    • Journal Title

      文化情報学

      Volume: 11-2 Pages: 84-93

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 高度成長期日本のTVドキュメンタリーにおける「青少年問題」2018

    • Author(s)
      石岡 学
    • Organizer
      淡江大学外国語文学院・同志社大学文化情報学部国際フォーラム「外語教育與在地文化研究學術論壇(International Forum on “Foreign Languages Education and Studies in Local Culture)』
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「高校全入運動」言説における能力観の相剋2017

    • Author(s)
      石岡学
    • Organizer
      日本教育社会学会第69回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高度成長期のテレビドキュメンタリーが描いた「世代間断絶」2016

    • Author(s)
      石岡学
    • Organizer
      日本社会学会第89回大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 第1次・第2次小学校令期(1886-1900年)における試験の有用性に対する認識2015

    • Author(s)
      石岡学
    • Organizer
      日本教育社会学会第67回大会
    • Place of Presentation
      駒澤大学
    • Year and Date
      2015-09-10
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 男女別学の時代2015

    • Author(s)
      小山静子編
    • Total Pages
      309
    • Publisher
      柏書房
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi