• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An analysis of school-enrollment patterns and socio-historical backgrounds in Honduras after World War II

Research Project

Project/Area Number 15K17384
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Sociology of education
Research InstitutionThe University of Tokyo (2016-2018)
Kobe University (2015)

Principal Investigator

Ashida Akemi  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 特別研究員 (30749164)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords国際教育開発 / 修学実態 / ホンジュラス / 縦断的データ / 歴史的社会背景 / 年代比較 / 国内比較 / 留年 / 退学
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to clarify the relationship between individual children’s school-enrollment situations and socio-historical backgrounds in Honduras after World War II by employing longitudinal data obtained from the school enrollment records. The results found that the most frequent enrollment patterns were a graduation pattern without any repetition, alternating with a drop-out pattern during the early grades. In addition, during repeated military coups, the target school registrations increased and decreased, indicating an unstable access to education. Especially during a conflict, the number of enrollments decreased in the second year of the conflict, and not right after the conflict had started.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、個々人の修学実態および第二次世界大戦以降の国家の歩みに着目し、分析を行う。近年、詳細な分析に基づいた政策の妥当性、有効性が求められていることから、ミクロな調査が注目を集めている。学校記録を活用して一定規模の縦断的データを構築する本研究の手法は、特定条件下における傾向把握を行うことを可能にする。また、初等教育の完全普及を達成しつつある国の経験を分析し、後発開発途上国へ提言を検討することは、国際的に意義深いと言える。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2019 2018 2016

All Journal Article (1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 個人の修学パターンからみる修学実態の国内3地域比較―中米ホンジュラス共和国における縦断的データから―2019

    • Author(s)
      芦田明美
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 58 Pages: 191-200

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 中米ホンジュラス共和国の子どもたちの修学実態に関する地域および年代比較:留年と退学のパターンからの考察2018

    • Author(s)
      芦田明美
    • Organizer
      日本比較教育学会第54回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Research-status Report
  • [Presentation] ホンジュラス共和国初等教育における歴史的社会背景と修学実態の関連―修学パターンからの考察―2018

    • Author(s)
      芦田明美
    • Organizer
      日本教育社会学会第70回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 中米ホンジュラス共和国の子どもたちの修学実態の変容―国内3地域および年代比較からの考察―2018

    • Author(s)
      芦田明美
    • Organizer
      国際開発学会第29回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 修学パターンからみる個々の子どもたちの修学実態に関する国内3地域比較-中米ホンジュラス共和国における縦断的データから-2016

    • Author(s)
      芦田明美
    • Organizer
      第27回 国際開発学会全国大会
    • Place of Presentation
      広島大学、日本
    • Year and Date
      2016-11-27
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] A comparison of enrollment patterns and socio-historical backgrounds after World War II in Honduras2016

    • Author(s)
      Akemi Ashida
    • Organizer
      2016 Comparative International Education Society
    • Place of Presentation
      バンクーバー、カナダ
    • Year and Date
      2016-03-06
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] The Actual Effect on Enrollment of "Education for All" : Analysis Using Longitudinal Individual Data2018

    • Author(s)
      Akemi Ashida
    • Total Pages
      194
    • Publisher
      Union Press
    • ISBN
      9784946428869
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi