• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical research on the outcome and change of educational reform based on a market-based approach

Research Project

Project/Area Number 15K17389
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Sociology of education
Research InstitutionJapan Women's University

Principal Investigator

YAMASHITA JUN  日本女子大学, 人間社会学部, 准教授 (80614205)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords市場原理 / 学校選択制 / チャータースクール / 学校選択 / トレードオフ
Outline of Final Research Achievements

This study empirically explores the outcomes and changes in education reform based on the market approach. Focused on school choice as a representative example of education reform based on the market system. First, from the point of view of students, what kind of parents would make school choice was examined if the public school choice system was implemented at the compulsory education stage. Second, from the viewpoint of teachers, what kind of teachers are actively working or not was explained. Third, as a case study of foreign countries, this research trends of recent charter schools (charter schools) in New York City were organized and examined, and the problems in creating a new type of public school were examined.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

計量分析においては、説明変数間の因果関係の設定を可能にする方法(ダイナミクスを考慮)として、カテゴリカル変数を内生変数とする場合のパス解析を採用した。従来のパス解析は、前提条件として内生変数が連続変数であることが想定されているが、本研究のように学校選択行動といった場合にはカテゴリカル変数を設定するために適用できず、そのための方法論を検討し、分析で適用した。また、海外の事例研究として、トランプ新大統領の誕生により市場原理に基づく教育改革がより一層推進されているが、その動向についての実態把握と検討を行い、今後の日本における教育改革への示唆を示した。

Report

(4 results)
  • 2018 Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2018 2017 2015

All Journal Article (1 results) Presentation (3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 教育政策評価における経済学のアプローチ:米国のチャータースクールのインパクト評価を事例として2018

    • Author(s)
      山下絢
    • Journal Title

      日本教育政策学会年報

      Volume: 25

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] ニューヨーク市におけるチャータースクールの実態と課題2017

    • Author(s)
      山下絢
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 市場原理に基づく教育改革に対する意識2015

    • Author(s)
      山下絢
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Place of Presentation
      駒澤大学(東京都世田谷区)
    • Year and Date
      2015-09-10
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 学校選択行動のダイナミクス2015

    • Author(s)
      山下絢
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学(東京都文京区)
    • Year and Date
      2015-08-29
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 教育社会学事典 (担当:分担執筆, 範囲:学校選択制)2018

    • Author(s)
      教育社会学事典編集委員会(編)
    • Total Pages
      896
    • Publisher
      丸善出版
    • ISBN
      4621302337
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi