• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on the Affirmative Action Program in the Gifted Education in Korea

Research Project

Project/Area Number 15K17390
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Sociology of education
Research InstitutionKio University

Principal Investigator

ISHIKAWA Hiroyuki  畿央大学, 教育学部, 准教授 (30512016)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords才能教育 / 英才教育 / 積極的格差是正 / 平等と卓越 / 韓国 / 地方
Outline of Final Research Achievements

For the affirmative action program in the gifted education, there is a common understanding of principles and conditions at 'government level', 'region level' and 'institution level' in Korea. The programs also have a certain systematicity. The affirmative action program in the gifted education have achieved remarkable progress in quantitative aspects since the 2010s. On the other hand, there are problems to be solved in the future, such as bias of opportunity to receive consideration and lack of consideration for girls and children with disabilities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

不利な条件におかれた子どもの才能を積極的に認定し、子ども本人の自己実現と社会の公平性実現の両者に寄与しようとする積極的格差是正措置は、注目すべき取り組みであるといえる。しかし本研究の成果が示しているように、これを施策として実施する際には、どの分野の才能を持つ、いかなる条件にある子どもを対象とするのかについて十分な議論と配慮が行われる必要がある。そうでなければ、積極的格差是正措置の趣旨を活かすことができないばかりか、不利な条件におかれた子どもの間の不平等を新たに生じさせてしまうおそれすらあるだろう。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 韓国における教科外活動とその特徴-「創意的体験活動」に注目して-2018

    • Author(s)
      石川裕之
    • Journal Title

      畿央大学紀要

      Volume: 15-2 Pages: 31-37

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 韓国における留学生送り出しの現況-2010年代以降を中心に-2018

    • Author(s)
      石川裕之
    • Journal Title

      ウェブマガジン「留学交流」

      Volume: 2018年2月号 Pages: 34-42

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 韓国における国家カリキュラムの構成と教育目的-初等教育段階に注目して-2017

    • Author(s)
      石川裕之
    • Journal Title

      畿央大学紀要

      Volume: 14-1 Pages: 19-26

    • NAID

      120006323667

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 韓国の地方における才能教育の現状と課題-慶尚南道を事例に-2016

    • Author(s)
      石川裕之
    • Journal Title

      畿央大学紀要

      Volume: 13-1 Pages: 37-43

    • NAID

      40020890104

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 韓国におけるオルタナティブ教育の展開と近年の動向-公教育との関係性に注目して-2015

    • Author(s)
      石川裕之
    • Journal Title

      畿央大学紀要

      Volume: 12-2 Pages: 37-51

    • NAID

      40020717527

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] グローバル化時代における韓国の才能教育の発展と今後の方向性2017

    • Author(s)
      石川裕之
    • Organizer
      日本比較教育学会第53回大会 課題研究Ⅱ
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] The Current State and Challenges of Affirmative Action in Gifted Education in South Korea2017

    • Author(s)
      H. Ishikawa
    • Organizer
      41th Pacific Circle Consortium Conference
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 韓国の教育制度と高大接続のあり方2016

    • Author(s)
      石川裕之
    • Organizer
      大学入試センター平成28年度入学者選抜研究に関する調査研究会(第1回)
    • Place of Presentation
      大学入試センター(東京都目黒区)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 才能教育の国際比較2018

    • Author(s)
      山内乾史
    • Total Pages
      344
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 現代アジアの教育計画 補巻2017

    • Author(s)
      山内乾史、杉本均、小川啓一、原清治、近田政博、石川裕之ほか6名
    • Total Pages
      183
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762027543
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 多文化社会に応える地球市民教育-日本・北米・ASEAN・EUのケース-2016

    • Author(s)
      村田翼夫、石川裕之、見世千賀子、渋谷恵、内海成治、中田英雄、野津隆志
    • Total Pages
      301
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi