• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A practical development of Japanese learning assessment cycle for autonomous logical thinking

Research Project

Project/Area Number 15K17400
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

Kentaro Kosaka  北海道教育大学, 教育学部, 講師 (20735253)

Research Collaborator MIYAMOTO Koji  岡山大学, 大学院教育学研究科, 准教授
NAMBA Kengo  岡山県立津山東高等学校, 教諭
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords論説・評論の読み / 〈自分ごと〉認識 / 学習評価 / 論説・評論 / 自律的な論理的思考 / 評価 / 国語科 / 自律 / 論理的思考 / 自己調整学習 / 〈自分ごと〉
Outline of Final Research Achievements

In this study, we made 3 findings: (1)Importance of self-relevance for autonomous logical thinking. (2)Suggestion of instructional method of reading with self-relevance, especially for Japanese reading education in secondary education in which we are aware of autonomous logical thinking. (3)Development of learning assessment cycle for learner's self-relevance.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2017 2016 2015

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 論理的な文章を書くことと「わたしレポート」―〈自分ごと〉として書く学習者を育てるために―2017

    • Author(s)
      幸坂健太郎
    • Journal Title

      田中宏幸先生御退官記念論文集

      Volume: なし Pages: 20-25

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 国語科で指導される言語論理の感情的側面の検討―「感情論理」(L.チオンピ)の理論を援用して―2016

    • Author(s)
      幸坂健太郎
    • Journal Title

      語学文学

      Volume: 55 Pages: 33-45

    • NAID

      120005895944

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 論説・評論を〈自分ごと〉にする国語科の読みの指導理論―学習者の読みの「構え」の形成を中心に―2015

    • Author(s)
      幸坂 健太郎
    • Journal Title

      国語教育思想研究

      Volume: 11 Pages: 21-32

    • NAID

      120005694441

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 論説・評論の読みにおける〈自分ごと〉認識の理論的検討―中等国語科で育成を目指す資質・能力を踏まえて―2017

    • Author(s)
      幸坂健太郎
    • Organizer
      第132回 全国大学国語教育学会(岩手大会)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 論説・評論の読みの指導でいかに学習者の〈自分ごと〉認識を引き出すかー高校1年生を対象とした実践ー2017

    • Author(s)
      幸坂健太郎・難波健悟
    • Organizer
      第133回全国大学国語教育学会(福山大会)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 論説・評論の自律的な読みに資する〈自分ごと〉認識についての検討2016

    • Author(s)
      幸坂健太郎
    • Organizer
      第130回 全国大学国語教育学会(新潟大会)
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Year and Date
      2016-05-28
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 国語科論理的思考力育成における評価のダイナミズム2015

    • Author(s)
      幸坂 健太郎
    • Organizer
      日本教育心理学会 第57回 総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟県・新潟市)
    • Year and Date
      2015-08-27
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 論説・評論の読みを〈自分ごと〉にする国語科指導の構想2015

    • Author(s)
      幸坂 健太郎
    • Organizer
      平成27年度 語学文学会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学函館校(北海道・函館市)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 現場と結ぶ教職シリーズ15 学びを創る教育評価2017

    • Author(s)
      岡谷英明編著
    • Total Pages
      243
    • Publisher
      あいり出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi