• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Empirical Study on Curricula and Didactics of the Ethical and Moral Education in Germany

Research Project

Project/Area Number 15K17412
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionOsaka Shoin Women's University

Principal Investigator

Hamatani Kana  大阪樟蔭女子大学, 児童教育学部, 准教授 (60613073)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywordsドイツ / 道徳教育 / 宗教教育 / 哲学教育 / 宗教科 / 倫理・哲学科 / コンピテンシー / 多様性 / 実践哲学科 / カリキュラム / 教育学 / 宗教
Outline of Final Research Achievements

Under the influence of competency-oriented thinking, subjects of ‘Religion’ and ‘Ethics and Philosophy’ are now closely linked at the curriculum policy level in Germany. However, the regal form of coexistence and coordination of both subjects varies from state to state. It depends on whether confessional religious education is maintained or secular values education is emphasized, and how they complement each other. In addition, by establishing Islamic education as a regular subject, variations in form of coexistence and cooperation are becoming more complex.
In addition to publishing academic books, I also translated and published a textbook on the subject of “Practical Philosophy” to contribute to moral and religious education in Japan. Furthermore, I hold symposium and workshops with the cooperation of not only researchers but also school teachers to exchange ideas and opinions on moral education between Japan and Germany.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ドイツの道徳教育のあり方が、多様性の中での共存・連携を図るという緊張関係のなかで形成されてきたこと、また、ドイツの事例から言えば、近代公教育の一大特色とされる「近代化=世俗化=脱宗教化」という図式は、基本法の制定期からすでに当てはまらないことを学術図書の出版によって示した。
加えて、コンピテンシー志向のカリキュラムに対応した実践哲学科教科書を翻訳出版し、シンポジウムとワークショップの開催によって、研究者だけでなく現職の小・中・高・特別支援学校等の教員の協力を得て、日本の道徳教育や宗教教育とのアイディアの交流を図ることができた。

Report

(6 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2020 2019 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (4 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] クララ・シューマン・ギムナジウム/ライン・フリードリヒ・ヴィルヘルム大学(ボン)(ドイツ)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] ドイツにおける倫理・哲学科による道徳教育カリキュラム改革ーコンピテンシー・モデルへの転換に注目して―2016

    • Author(s)
      濱谷佳奈
    • Journal Title

      カリキュラム研究

      Volume: 25 Pages: 15-26

    • NAID

      130005805489

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ドイツの道徳教育における倫理科と宗教科との教科間連携の特徴と課題 ―ベルリンの事例研究とインタビュー調査を中心に―2016

    • Author(s)
      濱谷佳奈
    • Journal Title

      大阪樟蔭女子大学研究紀要

      Volume: 6 Pages: 157-164

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Challenges for Equity and Social Justice in Ethical and Moral Education: Analysis from a Japanese Perspective of the Reform from Confessional Education to Citizenship Education in Germany2019

    • Author(s)
      Hamatani, Kana
    • Organizer
      10th Focal Meeting of World Education Research Association
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ドイツ初等教育にみる多様性の尊重と宗教教育 ―ノルトライン・ヴェストファーレン州のカトリック基礎学校の事例を中心に―2017

    • Author(s)
      濱谷佳奈
    • Organizer
      日本カトリック教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 現代ドイツの倫理・道徳教育にみる多様性と連携ー中等教育の宗教科と倫理・哲学科との関係史ー2020

    • Author(s)
      濵谷佳奈
    • Total Pages
      326
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759923063
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 世界の教科書シリーズ46 ドイツの道徳教科書ー5、6年実践哲学科の価値教育2019

    • Author(s)
      ローラント・ヴォルフガング・ヘンケ編集代表, 濵谷佳奈監訳
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750348711
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] シリーズ・学力格差4 国際編 世界のしんどい学校ー東アジアとヨーロッパにみる学力格差是正の取り組み2019

    • Author(s)
      志水宏吉監修, ハヤシザキカズヒコ, 園山大祐, シム・チュン・キャット編著, ハヤシザキカズヒコ, Sim Choon Kiat, 朴志煥, 石川朝子, 園山大祐, 濵谷佳奈, 末岡加奈子著
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750348803
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 福音み~つけた!ー「宗教」「倫理」を考えるためにー 高校編2016

    • Author(s)
      日本カトリック教育学会 編
    • Total Pages
      109
    • Publisher
      燦葉出版社
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 日独シンポジウム・ワークショップ「考え、議論する」倫理・道徳教育の可能性と課題ードイツと日本の事例から考えるー2020

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2022-11-04  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi