• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Development study to art education curriculum for cultivating Collaborative Problem-Solving Skills by co-creation

Research Project

Project/Area Number 15K17415
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionMeiji Gakuin University (2019)
Tokyo University of Social Welfare、Junior College (2015-2018)

Principal Investigator

Tetsuka Chihiro  明治学院大学, 心理学部, 講師 (20708359)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords協調的問題解決スキル / 協同的創造 / スキルの領域固有性 / 納得解 / 共感 / 学習環境デザインの原則 / デザインベース研究 / アート教育 / 知識創造型学習 / 美術(アート)教育
Outline of Final Research Achievements

This study was to clarify about two points as following; 1) The tendency and characteristics of the collaborative problem-solving(CPS) skills shown by Arts-based collaborative problem-solving learning, and 2) To developing the model curriculum of the arts and crafts which incorporates collaborative problem-solving tasks.
Results indicate that; 1)The learning of collaborative creation is the process of forming a "convincing answer ". The learning of the CPS tasks based on Arts provokes complex social interaction with social skills and cognitive skills, including "sympathy".
2) Even if the outputs depends on an individual, it is possible to set a CPS activity. For example, talking about their problems with others in each learning phase makes collaborative trial and error acting. Incorporating various level collaboration in a class leaning to makes chance expand to exert CPS skills developing.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ローカルとグローバルな課題が重層的に絡み合う現実社会において、多様な背景を持つ「他者」と協同的に問題解決するためには相互の立場を理解しながら納得解を導き出すプロセスをどのように保持し、発展させていけるかが課題である。本研究で対象としたイメージを働かせて創造的な方法を探りながら、相手の「共感」を引き出し、説得することで達成される「協同的創造」による課題解決の学びは、「他者と生きること」を自覚しその方法を創造的に学ぶ経験を学校教育において提供する機会となる。これまで対象とされにくかった美術(アート)を協調学習研究や学習科学の視点から説明しようとした本研究での試みは新たな議論創出に貢献できた。

Report

(6 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2020 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 3 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 2 results)

  • [Journal Article] 美術(アート)の領域固有性と協調的問題解決スキルに関する一考察2020

    • Author(s)
      手塚千尋
    • Journal Title

      美術教育学研究

      Volume: 52 Pages: 257-263

    • NAID

      130008012441

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 美術教育における協同的な学び論の検討Ⅱー協働的創造の学習環境デザインー2018

    • Author(s)
      手塚千尋
    • Journal Title

      美術教育学研究

      Volume: 50 Pages: 233-240

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 美術教育の実践研究における研究課題とリサーチ・メソッドの選択に関する事例研究2017

    • Author(s)
      手塚千尋・笠原公一・佐藤真帆・池田吏志
    • Journal Title

      日本美術教育研究論集

      Volume: 50 Pages: 35-42

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Extending Art Education: From Multi-cultural Art Education to Inclusive Art Education2016

    • Author(s)
      Kazuji Mogi, Chihiro Tetsuka, Maho Sato
    • Journal Title

      Future Competencies and the Horizon of Art Education, 2016 SEAK International Conference.

      Volume: - Pages: 133-136

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] フラットホーム@中之条ビエンナーレ 2015─群大美術+同特別支援学校×アーティストによるアートカフェとワークショップの実践─2016

    • Author(s)
      喜多村徹雄・茂木一司・手塚千尋・菅野剛・新井洋美・高橋初穂・深須砂里・園田樹里・内田望美・塩川岳
    • Journal Title

      群馬大学 教育実践研究

      Volume: 33 Pages: 45-64

    • NAID

      120005752882

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] The Color Arrangement Workshop - understanding cultural diversity2018

    • Author(s)
      Chihiro Tetsuka, Maho Sato, Koichi Kasahara, Satoshi Ikeda, Kazuji Mogi
    • Organizer
      InSEA Regional Conference 2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 美術(アート)の協同的創造によるカリキュラム開発Ⅱ― 協調的問題解決スキルの領域固有性に関する考察―2018

    • Author(s)
      手塚千尋
    • Organizer
      大学美術教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] How People Learn in Collaborative Creation? : Focusing on 21st CPSskills2017

    • Author(s)
      Chihiro Tetsuka
    • Organizer
      International Society for Education through Art
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 美術教育実践研究のテーマの創出と方法論に関する研究2016

    • Author(s)
      手塚千尋・佐藤真帆・笠原公一・池田吏志
    • Organizer
      日本美術教育連合
    • Place of Presentation
      東京家政大学
    • Year and Date
      2016-10-16
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 協同的な学び論の検討Ⅴ―「協同的創造」の学習環境デザイン原則の提案2016

    • Author(s)
      手塚千尋
    • Organizer
      大学美術教育学会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学
    • Year and Date
      2016-09-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Extending Art Education: From Multi-cultural Art Education to Inclusive Art Education2016

    • Author(s)
      Kazuji Mogi, Chihiro Tetsuka, Maho Sato
    • Organizer
      2016 SEAK International Conference
    • Place of Presentation
      Seoul, Korea
    • Year and Date
      2016-09-23
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 美術(アート)の協同的創造によるカリキュラム開発Ⅰ―協調的問題解決スキル同定のための基礎研究―2016

    • Author(s)
      手塚千尋
    • Organizer
      第38回美術科教育学会
    • Place of Presentation
      大阪成蹊大学
    • Year and Date
      2016-03-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] デザイン・ベース研究の可能性を考える―協同的創造による協調的問題解決場面の学習環境デザインから―2016

    • Author(s)
      手塚千尋
    • Organizer
      福岡教育大学COC事業・福岡市美術館共催事業
    • Place of Presentation
      福岡市美術館
    • Year and Date
      2016-01-31
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 協同的な学びの場としてのFlatHOME@グンダイビジュツトクシを評価する2015

    • Author(s)
      手塚千尋
    • Organizer
      中之条ビエンナーレ2015参加企画 (群馬大学教育学部美術講座・群馬大学特別支援学校高等部)
    • Place of Presentation
      旧伊参幼稚園
    • Year and Date
      2015-10-04
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2022-11-04  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi