• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Applying Universal Design for learning to high school classes and evaluating its effectiveness

Research Project

Project/Area Number 15K17429
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Special needs education
Research InstitutionHokkaido University of Education (2016-2017)
Taisho University (2015)

Principal Investigator

KAWAMATA TOMOMICHI  北海道教育大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (80633487)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords学びのユニバーサルデザイン / UDL / 授業改善 / 主体的な学び / オプション / 教員研修 / 学びのユニバーサルデザイン(UDL) / 学びの真実味 / 教育実践 / 高等学校 / 学習環境 / 学びのユニバーサルデザイン(UDL) / 学習支援 / カリキュラムの障害 / 授業実践例 / 学級経営
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to apply Universal Design for Learning(UDL) to classes at high school and to develop the expert learners.
In the investigation high school, we improved the classes through the on-premises training and consultation. Addition them, we did some questionnaire about the effectiveness of UDL. We improved classes to clarifying why students learn, showing the goal of learning with emphasis, and giving students the choices of learning.
As a result, the score of students' adaptation for learning was better, their abilities of reading and writing were also improved.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2018 2017 2016 2015 Other

All Journal Article (5 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 教えるためのユニバーサルデザインから学びのユニバーサルデザインへ─同質性を強調する「授業」から多様性を認める「学び」へ─2018

    • Author(s)
      川俣智路
    • Journal Title

      臨床教育学研究

      Volume: 6 Pages: 69-88

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 連載アメリカのUDL第1回:UDLとは何か?なぜUDLか?2017

    • Author(s)
      バーンズ亀山静子 川俣智路
    • Journal Title

      授業UD研究

      Volume: 3 Pages: 48-55

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 連載アメリカのUDL第2回:UDLガイドラインとは2017

    • Author(s)
      バーンズ亀山静子 川俣智路
    • Journal Title

      授業UD研究

      Volume: 4 Pages: 40-49

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学びのユニバーサルデザイン(UDL)とはなんだろうか?2016

    • Author(s)
      川俣智路
    • Journal Title

      日本授業UD学会 学会誌

      Volume: 1 Pages: 46-49

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] アメリカの教育現場におけるUDLの実際を見て2016

    • Author(s)
      川俣智路 桂聖 石井塁 比嘉倫子 溝越勇太 山田秀人
    • Journal Title

      日本授業UD学会 学会誌

      Volume: 1 Pages: 50-55

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援教育の対象者をどこまで広げるべきか─発達障害及びその近接領域─2017

    • Author(s)
      蔦森英史,山下公司,郡司竜平,川俣智路,岩田吉生
    • Organizer
      第12回 北海道特別支援教育学会・第31回北海道乳幼児療育研究会 合同大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 学びのユニバーサルデザイン(UDL)に基づく 教育実践の再考2017

    • Author(s)
      名越 斉子,川俣智路,松戸結佳,バーンズ亀山静子
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] なぜ子どもが立ち直ろうとするときに「問題」は顕在化するのだろうか 「導かれた参加(guided participation)」の視点から「問題」を「発達の契機」へ2017

    • Author(s)
      川俣智路,松嶋秀明,神崎真実,青山征彦,西山久子
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] The adolescents' lives after dropout from schools: How can we reconstruct trust with them?2016

    • Author(s)
      Mami Kanzaki Mogens Jensen Ai Onohara Tomomichi Kawamata
    • Organizer
      31st International Congress of Psychology (ICP2016)
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川県 横浜市)
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] それでも中途退学しないのはなぜか?~「課題集中校」における生徒への支援から~2016

    • Author(s)
      松嶋秀明,川俣智路,広瀬拓海,加藤弘通
    • Organizer
      日本発達心理学会第28回大会
    • Place of Presentation
      札幌市
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 学校が認識する支援課題と真の支援課題のずれをどうマネジメントするか─特異的学習障害の疑われた中学生の事例から─2016

    • Author(s)
      川俣智路
    • Organizer
      日本思春期青年期精神医学会第29回大会
    • Place of Presentation
      東京都
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] How does the high school students suffering from multiple problems achieve participate and boundary crossing?2016

    • Author(s)
      Mami Kanzaki, Mogen Jensen, Tomomichi Kawamata, Ai Onohara
    • Organizer
      31st International Congress of Psychology 2016
    • Place of Presentation
      Yokohama, Japan
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 予防的支援のための簡易的な支援ニーズ把握の試み─クラス全員の読み書き・行動面の支援ニーズをどう把握し活かすか2016

    • Author(s)
      川俣智路
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      香川県
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 通常学級にいかすUDL(学びのユニバーサルデザイン) ~ 小・中・高校の実践で「効果」を考察する ~2016

    • Author(s)
      金子晴恵,川俣智路,浦野裕司,依田真紀,松戸結佳
    • Organizer
      日本LD学会第25回大会
    • Place of Presentation
      神奈川県
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 学びのユニバーサルデザイン(UDL)最新情報~学校におけるUDL実践を支える教員養成・研修,研究との連携~2016

    • Author(s)
      名越斉子,バーンズ亀山静子,川俣智路,竹前セルズ奈津子
    • Organizer
      日本LD学会第25回大会
    • Place of Presentation
      神奈川県
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「生きる力」を育む読解スキル アメリカからの報告2015

    • Author(s)
      バーンズ亀山静子 中川優子 桂聖 川俣智路
    • Organizer
      日本LD学会第24回大会
    • Place of Presentation
      福岡国際会議場(福岡県 福岡市)
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 『学びのユニバーサルデザイン(UDL)』を具体化する ~学校現場の実践からの考察~2015

    • Author(s)
      金子晴恵 浦野祐司 加藤涼子 高島朋子 川俣智路
    • Organizer
      日本LD学会第24回大会
    • Place of Presentation
      福岡国際会議場(福岡県 福岡市)
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 学校適応はどのようにとらえられるのか(7) ― 困難を抱えた児童・青年の学校適応 ―2015

    • Author(s)
      半澤礼之 大久保智生 松嶋秀明 川俣智路 田澤実 牧郁子 若松養亮
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      新潟コンベンションセンター(新潟県 新潟市)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] こころの医学入門2017

    • Author(s)
      近藤直司、田中康雄、本田秀夫、川俣智路他
    • Total Pages
      331
    • Publisher
      中央法規出版
    • ISBN
      9784805854952
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 心とふれあう教育相談(第8章「教育相談の現場(3):子どもの攻撃性と学級崩壊」を担当)2015

    • Author(s)
      卯月研次 後藤智子 川俣智路他
    • Total Pages
      178
    • Publisher
      北樹出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Remarks] 学びのユニバーサルデザイン(UDL) フェイスブック

    • URL

      https://www.facebook.com/udljapanese/

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] わかりたいあなたのための学びのユニバーサルデザイン(UDL)

    • URL

      http://udl-japan.up.seesaa.net/image/UDLE383AAE383BCE38395E383ACE38383E38388E9858DE5B883E794A8.pdf

    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi