• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The study of the relationship between motivation and self-consciousness in learning activities of medical students

Research Project

Project/Area Number 15K19155
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Medical sociology
Research InstitutionYokohama City University

Principal Investigator

IIDA HIROSHI  横浜市立大学, 医学部, 講師 (80600204)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords自己肯定感 / 学習意欲 / 動機づけ / 内発的動機づけ / 外発的動機づけ / 医学教育
Outline of Final Research Achievements

Self-efficacy is strongly related to the mental effort and the sense of accomplishment that the learner himself evaluates when he learns something from a difficult problem. This is very important for medical students who will become medical doctors in the future and come into contact with various patients and face difficult clinical problems. We surveyed the differences among medical students learning motivation, fatigue, learning goal orientation, self-affirmation, self-efficacy, and self-consciousness.
It was found that in the 3rd and 4th year medical students, the willingness to learn was lower than in other grades. Moreover, there was a tendency for the willingness to learn and the self-affirmation to be correlated. There was no significant difference in sex between men and women.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

医学部は6年間と他学部と比較し2年間長い。医学生達が入学時に皆持っている医学への真摯な情熱を、教育者側としていかに維持し続けるかという問題について調査し、対処法を検討したいという思いから、本研究を行った。
本研究はこれまで不十分であった医学生における動機づけと自己意識との関係性の解明に貢献するべく、アンケート調査を行った。医学生3,4年生で学習意欲が他学年に比較して低下傾向であることがわかった。また学習意欲と自己肯定感が相関する傾向にあった。男女による性差では有意な差はなかったことがわかった。調査結果を今後の医師養成の医学教育プログラムに応用できる可能性が示唆された。

Report

(6 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015 Other

All Presentation (6 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Presentation] 医学部1年生に対する早期医療体験実習の学習者評価に関する検討2019

    • Author(s)
      飯田 洋,岩田悠里,藤田浩司,日下部明彦,太田光泰,西巻 滋, 稲森正彦
    • Organizer
      第51回日本医学教育学会大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 医学部新入生に対する多職種連携への理解を深める試み2018

    • Author(s)
      3飯田洋,岩田悠里,藤田浩司,日下部明彦,太田光泰,西巻滋,稲森正彦
    • Organizer
      第50回日本医学教育学会大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 機能性ディスペプシアとGERD合併患者に対する治療戦略の検討2018

    • Author(s)
      飯田 洋, 稲森 正彦
    • Organizer
      第55回日本臨床生理学会大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 医療系新入生に対する多職種連携への理解を深める試み2017

    • Author(s)
      飯田洋
    • Organizer
      第49回日本医学教育学会大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 卒前教育として消化器内視鏡教育を行う意義と工夫に関する検討2016

    • Author(s)
      飯田洋
    • Organizer
      第48回日本医学教育学会大会
    • Place of Presentation
      大阪医科大学(大阪府高槻市)
    • Year and Date
      2016-07-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 卒前教育として消化器内視鏡教育を行う意義と工夫に関する検討2015

    • Author(s)
      飯田洋
    • Organizer
      第47回日本医学教育学会大会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2015-07-24
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 意外と知らないくすりのTIPS2015

    • Author(s)
      稲森正彦、飯田洋
    • Total Pages
      301
    • Publisher
      メジカルレビュー社
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Remarks] 横浜市立大学医学部 医学教育学教室ホームページ

    • URL

      http://www-user.yokohama-cu.ac.jp/~goto/gt_staff.html

    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2022-11-04  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi