• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development an assessment tool to measure teaching competency of nurses for training the educational specialist nurses

Research Project

Project/Area Number 15K20662
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Fundamental nursing
Research InstitutionTokyo Medical and Dental University

Principal Investigator

Okawara Chikako  東京医科歯科大学, 大学院保健衛生学研究科, 助教 (80632091)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords教育力 / 看護師 / 訪問看護師 / 混合研究法 / テキストマイニング / アセスメントツール / 尺度開発 / アセスメントツールの開発
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to clarify 1) development an assessment tool to measure teaching competency of nurses for training the educational specialist nurses and 2) current status of education and training in home-visit-nursing service agencies and compare them by their size. In 1), it was obtained the reply from 68 nurses. It is conducted detailed analysis now. In 2), Eight categories for training institutions, “medical institutions,” were identified in the medium-sized agencies; the smaller agencies showed higher utilization rates. Thirty-eight categories for the themes of the training, “psychiatric nursing” and “child health nursing,” were found among medium-sized or larger agencies.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで看護師によって発揮されていた教育力は、経験知として形式知化されてこなかった。看護師は継続教育のみならず、臨地実習指導者など将来の看護師を育成する大学の看護基礎教育課程にも大きくかかわっている。教育に日々携わっている看護師が自己の秘められた教育力を正しく認識し、教育面で卓越している点や不足している点を自己評価できるようになり、将来的に教育スペシャリストを育成することである。
また訪問看護事業所における教育の実態を明らかにし、規模別に比較することで、より適した教育企画につながったり、教育を受けにくいと言われる小規模事業所が教育を受け、教育力の高い看護師をで育成するための方策が得られる。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2019 2018

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 東京都の訪問看護事業所における教育・研修の実態と 事業所規模との関連―テキストマイニングを用いた混合研究法による分析―2019

    • Author(s)
      大河原知嘉子、森岡典子、柏木聖代、緒方泰子
    • Journal Title

      日本プライマリ・ケア連合学会誌

      Volume: 42(2)

    • NAID

      130007668421

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 訪問看護事業所の規模別にみた教育体制の実態 ~東京都の訪問看護事業所における研修内容に着目して~2018

    • Author(s)
      大河原知嘉子、森岡典子、緒方泰子
    • Organizer
      第4回日本混合研究法学会年次大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 東京都の小規模訪問看護事業所における教育・研修の特徴~テキストマイニングを用いた混合研究法~2018

    • Author(s)
      森岡典子、大河原知嘉子、緒方泰子
    • Organizer
      第38回日本看護科学学会学術集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育的役割を担う看護師の  教育力の形成に関連する要因2018

    • Author(s)
      大河原 知嘉子
    • Organizer
      日本看護評価学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi