• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of Learning Support System for Connection from Classroom learning and Nursing Clinical learning

Research Project

Project/Area Number 15K20680
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Fundamental nursing
Research InstitutionOsaka City University (2017-2018)
Juntendo University (2015-2016)

Principal Investigator

SANNOMIYA Yuri  大阪市立大学, 大学院看護学研究科, 講師 (60621729)

Research Collaborator Hiraoka Naoshi  
Suzuki Katsuaki  
Nakano Hiroshi  
Yamato Hiromi  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2017: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords看護基礎教育 / 臨地実習 / 教材設計 / インストラクショナルデザイン / 実習前準備学習 / 学習支援 / シミュレーション教育 / シナリオ型教材 / 看護実習教育
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to design and development a pre-nursing clinical learning utilizing ID theories and models for improving nursing clinical practicum readiness. This learning material wad developed through expert review and formative evaluation.
As a result, the score of the post test was higher than the pre-test, and the self-efficacy scale score after learning was significantly higher than the score before learning. Further studies are needed to consider improving the materials and constructing learning support system.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、学内学習と臨地実習との間に存在する学習上の問題や課題を分析した結果をもとに、学生の学習状況を踏まえて教材を開発したことに社会的意義があると考えている。また本研究の結果は、学内学習と臨地実習をシームレスにつなぐための最適な学習支援支援システムを構築する際の原則を提案することを可能にするという点から、学術的に意義があると考える。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2017 2016

All Presentation (4 results)

  • [Presentation] 看護臨地実習準備教材の設計と開発 ―臨地実習場面・状況を模した学習活動の創出―2017

    • Author(s)
      三宮有里、中野裕司、鈴木克明、平岡斉士
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 看護技術学習方略の活用を高める授業の設計と実践2017

    • Author(s)
      三宮有里, 村中陽子, 小元まき子, 鈴木小百合, 田中郁美, 大和広美
    • Organizer
      第27回日本看護学教育学会学術集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] シナリオを取り入れた看護技術学習科目における看護学生の学び2017

    • Author(s)
      三宮有里, 村中陽子, 小元まき子, 鈴木小百合, 大和広美
    • Organizer
      第37回日本看護科学学会学術集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 看護臨地実習準備教材の設計と試行 仮想の臨地実習場面によるスキルの習得2016

    • Author(s)
      三宮有里,中野裕司,鈴木克明,平岡斉士
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi