• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

development of the curriculum in mathematics education having connections of teaching materials from a function to an equation

Research Project

Project/Area Number 15K20848
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Science education
Education on school subjects and activities
Research InstitutionHirosaki University

Principal Investigator

TANAKA Yoshihisa  弘前大学, 教育学部, 准教授 (80610633)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) FUJII Toshiakira  東京学芸大学, 教育学研究科, 教授 (60199289)
NISHIMURA Keiiti  東京学芸大学, 教育学研究科, 教授 (30549358)
SEINO Tatsuhiko  東京学芸大学, 教育学研究科, 准教授 (00550740)
Research Collaborator KOIWA Dai  東京学芸大学, 附属竹早中学校, 教諭
ONO Sadaharu  弘前大学, 教育学部附属中学校, 教諭
SAITO Yasuhiro  弘前大学, 教育学部附属中学校, 教諭
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords数学教育 / カリキュラム開発 / 関数 / 方程式 / 授業実践
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop the curriculum of mathematics education having connections of teaching materials from a function to an equation, and to clarify an effect of the curriculum.
I analyzed a textbook“Secondary Mathematics, CategoryⅠ ” made in 18,19 year of the Showa era and identified the graded constitution about the linear equation.
I performed the fact-finding about the understanding of the linear equation. I confirmed that the students solved the easy equation by inverse operation except the equation with the letter in the both sides like 2x=3-x.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (5 results) (of which Acknowledgement Compliant: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 一次方程式に関する教材内容の構成についての一考察-五種検定教科書の分析を通して-2017

    • Author(s)
      田中義久
    • Journal Title

      数学教育史研究

      Volume: 17 Pages: 33-40

    • NAID

      40021421699

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 一次方程式の解決の方法に関する実態調査-田中良運(1940)の報告に基づいて-2016

    • Author(s)
      田中義久
    • Journal Title

      第49回秋期研究大会発表集録

      Volume: 1 Pages: 181-182

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 昭和10年代の理数科教科書における算数と理科に関連する教材内容の特徴とその教育的価値2016

    • Author(s)
      田中義久
    • Journal Title

      中研紀要 教科書フォーラム

      Volume: 17 Pages: 15-24

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 机間巡視に焦点をあてた学部学生の授業観察記録の分析-ICTの活用に基づいて-2016

    • Author(s)
      田中義久
    • Journal Title

      日本数学教育学会 第4回春期研究大会論文集

      Volume: 1 Pages: 79-86

    • NAID

      40022277834

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 三角数の交代和による表示と高次元化2016

    • Author(s)
      田中義久・山本稔
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 98 Pages: 3-10

    • NAID

      130007936105

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 『中等数学 第一類』の一次関数を中心とした教材構成の分析-一次方程式の段階的な構成に焦点をあてて-2018

    • Author(s)
      田中義久
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 一次方程式の解決の方法に関する実態調査-田中良運(1940)の報告に基づいて-2016

    • Author(s)
      田中義久
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Place of Presentation
      弘前大学文京町キャンパス(弘前市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 『初等科算数』と『初等科理科』における教材内容の関連-図形教材に焦点をあてて-2015

    • Author(s)
      田中義久
    • Organizer
      日本数学教育史学会
    • Place of Presentation
      信州大学教育学部(長野市)
    • Year and Date
      2015-11-06
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 教科教育学シリーズ03 算数・数学科教育2015

    • Author(s)
      藤井斉亮編著
    • Total Pages
      252
    • Publisher
      一藝社
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi