Project/Area Number |
15K20893
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Clinical psychology
Social psychology
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Research Institution | Ritsumeikan University (2017-2018) University of Tsukuba (2015-2016) |
Principal Investigator |
Suzuki Hanako 立命館大学, 総合心理学部, 准教授 (00634627)
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
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Keywords | 留学生 / 予防的支援 / 高等教育機関 / 多文化間カウンセリング / カウンセリング心理学 / 留学生支援 / 予防的介入 / ウェルビーイング / 質的調査 / レジリエンス / 予防的心理援助 / マイノリティ / キャリア・デベロップメント / 精神的健康 / メンタルヘルス |
Outline of Final Research Achievements |
The numbers of international students studying in the high educational institutions in Japan have been doubled in the past 15 years, and the total number of international students are reaching 300,000 including Japanese language schools. The aim of this study was to examine the support systems for international students in other countries and to investigate the difficulties and challenges often faced by international students in Japan. It was found that many universities in other countries provide similar services to those offered in Japan, such as orientation meetings, social activities, and language acquisition programs. Also, it was suggested that although many international students studying in Japan face some difficulties and problems, they own strengths and resources to overcome those difficulties.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本の高等教育機関に在籍する留学生数は増加を続けている。多文化や多様性をもたらしてくれる留学生は、教育機関のみならず社会にとって貴重な資源であるが、受け入れ体制は十分に整っているとは言えず、異文化での生活には困難やストレスも多いといわれる。今までの論文の多くは、留学生が経験する苦労やストレス、精神症状、支援資源の低利用率に焦点を当てるものが多かった。そのような中で、本研究成果は、留学生が持ち合わせている強さや資源に焦点を当てることで留学生の地位改善につなげ、また、強さや資源を促進する予防的支援や環境の充実を提唱していることは、多文化社会へと変容している日本において社会的意義が大きいと考える。
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