• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The effect of psychoeducation through comics for young people with Obsessive-Compulsive Disorder

Research Project

Project/Area Number 15K20915
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Clinical psychology
Psychiatric science
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

Nagaoka Sawako  千葉大学, 子どものこころの発達教育研究センター, 特任研究員 (10633315)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords強迫性障害 / 自閉スペクトラム症 / 心理教育 / 自閉スペクトラム / 発達障害
Outline of Final Research Achievements

A psychoeducation about obsessive-compulsive disorder through comics, intended for young people with high autism spectrum tendencies was created, and the effects of the program were compared to those of psychoeducation involving text material only. A questionnaire survey was performed with 56 university students. The results demonstrated that the group with high autism spectrum tendencies was likely to evaluate treatment as easier to understand through comics than through text. Further, it was shown that the group with high autism spectrum tendencies had a lower level of understanding than the group with low autism spectrum tendencies when psychological education was provided only through text. These results demonstrated that psychoeducation through comics, which makes it easier to visually imagine the treatment provided, may improve understanding of the treatment in young people with high autism spectrum tendencies.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

強迫性障害の認知行動療法は子どもの強迫性障害の治療の第一選択であるにもかかわらず、国内にて一般に使用される子ども向けの心理教育の書籍自体が無かった。よって、本研究にて漫画での心理教育を作成し効果の検証を試みたことは初の試みである。
また、自閉スペクトラム傾向を併存する若年患者にとって理解しやすい心理教育の開発は、「わかりやすさ」をより重視する分、強迫性障害の認知行動療法の初学者の教育にも役立つものであり、本邦における強迫性障害の認知行動療法の教育と普及に貢献できるだろう。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 子どもの強迫性障害に対する認知行動療法の有効に関する研究 (第3報)2018

    • Author(s)
      久能 勝 永岡紗和子 中川彰子 平野好幸 清水栄司
    • Journal Title

      メンタルヘルス岡本記念財団 研究助成報告集

      Volume: 29

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもの強迫性障害に対する認知行動療法の有効に関する研究 (第2報)2017

    • Author(s)
      永岡紗和子 久能 勝 中川彰子 平野好幸 清水栄司
    • Journal Title

      メンタルヘルス岡本記念財団 研究助成報告集

      Volume: 28

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもの強迫性障害に対する認知行動療法の有効性に関する研究2016

    • Author(s)
      永岡紗和子 中川彰子 平野好幸 清水栄司
    • Journal Title

      メンタルヘルス岡本記念財団 研究助成報告集

      Volume: 27

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 漫画による強迫性障害の心理教育の作成と効果の検討―自閉スペクトラム傾向との関連から―2018

    • Author(s)
      永岡紗和子・林利恵・倉山太一
    • Organizer
      日本認知・行動療法学会第44回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもの強迫性障害に対し認知行動療法を適用した3症例―児童思春期症例の病像と治療の工夫について―2015

    • Author(s)
      永岡紗和子, 久能勝, 大島郁葉, 中川彰子, 清水栄司
    • Organizer
      日本認知・行動療法学会第41回大会
    • Place of Presentation
      仙台国際センター(宮城県・仙台市)
    • Year and Date
      2015-10-04
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] ―マンガでわかる―認知行動療法で取り組む強迫性障害の治療2019

    • Author(s)
      永岡紗和子
    • Total Pages
      46
    • Publisher
      二瓶社
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi