• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Impact on Community Governance from Actual Condition of Urban Kominkan Reorganization

Research Project

Project/Area Number 15K20930
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Politics
Research InstitutionTohoku University (2016-2018)
The University of Tokyo (2015)

Principal Investigator

Sato Tomoko  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 准教授 (90632323)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords社会教育 / コミュニティ / 公民館 / 教育行政 / 生涯学習 / シティズンシップ
Outline of Final Research Achievements

In this research, we surveyed the actual conditions of Japanese urban “Kominkan” reorganization accompanying community governance reform. Japanese Kominkans have been variously organized and operated in each local government. It has been exposed the limits of the effectiveness of the Social Education Act, which has become the common legal base of the various Kominkans. Many of local government decided or completed the restructuring of Kominkans, which have both forms of "Kominkan established by citizens" and “Kominkan established by law”.
I clarified the contemporary roles and issues of Japanese Kominkans in community governance. We should return to the idea of democracy that early Kominkans aimed for.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

昨今、地方自治体が条例に基づいて設置する公立公民館の再編が進み、公民館とは何か(教育施設か自治組織か等)が改めて問題となっている。本研究では、公民館構想時の理念に立ち戻り、住民による自治的な公民館運営を通した学習環境デザインと、住民の主体的な学習を育む条件整備という社会教育行政の役割を機能させる制度設計を示す。本研究では、公立公民館の多様な再編動向に関する実態を調査し、それを社会構成主義的学習の理論的枠組で分析することによって、コミュニティに埋め込まれて生成される学習過程から「自治」を実現するシステムを明らかにすることができる。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] CBL(Community-Based Learning)の意義についての一考察:地域や社会で学ぶことはなぜ有効なのか2017

    • Author(s)
      佐藤 智子
    • Journal Title

      東北大学高度教養教育・学生支援機構紀要

      Volume: 第3号 Pages: 183-190

    • NAID

      120006329944

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 30年後の社会教育はどこに向かうのか?2016

    • Author(s)
      佐藤 智子
    • Journal Title

      社会教育

      Volume: No.841(7月号) Pages: 20-21

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 社会教育とコミュニティ・ガバナンスに関する学習論的検討2018

    • Author(s)
      佐藤 智子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 公民館再編の動向にみる社会教育概念の再検討と教育行政の課題2018

    • Author(s)
      佐藤 智子
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 都市における公民館活動の現状と課題:西宮市公民館推進員活動を事例として2017

    • Author(s)
      佐藤 智子
    • Organizer
      日本社会教育学会 第64回研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 中核市における公民館再編の現状と課題:西宮市・尼崎市を事例として2017

    • Author(s)
      佐藤 智子
    • Organizer
      日本公民館学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 都市における公民館再編の動向―市長部局と教育委員会の連携・分担による管理運営の実態―2016

    • Author(s)
      佐藤 智子
    • Organizer
      日本教育行政学会(第51回大会)
    • Place of Presentation
      大阪大学吹田キャンパス(大阪府吹田市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] パートナーシップによる社会教育事業の可能性と課題 :尼崎市「みんなのサマーセミナー」を事例として2015

    • Author(s)
      佐藤智子
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi