Sociology of Same-Sex Marriage: A study on how Intimacy is embedded in contemporary Japanese Society
Project/Area Number |
15K20932
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Sociology
Gender
|
Research Institution | Waseda University (2016-2019) The University of Tokyo (2015) |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2020-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
|
Budget Amount *help |
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
|
Keywords | 同性婚 / パートナーシップ / 差別 / クィア理論 / セクシュアルマイノリティ / ヴァルネラビリティ / クリップ・セオリー / 新型コロナウィルス / 家族 / 男性学 / セクシュアリティ / 新しいホモノーマティヴィティ / ネオリベラリズム / パフォーマティヴィティ / クィア・ペダゴジー / 同性パートナーシップ / 社会運動 / 当事者性 / 社会学 / クィア・スタディーズ |
Outline of Final Research Achievements |
The results of this study are divided into three points. (A) the issue of same-sex marriage and same-sex partnership has the potential to suppress the situation of the minority who is not homosexual and who does not form a couple; (B) the concept of "new homonormativity" used in the field of queer theory is applicable to the issue of same-sex marriage, but the current situation of same-sex couples in Japan is not completely consistent with the concept; and (C) the imbalance between sexual minorities can be read from the perspective of "Family".
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究においては、同性婚や同性カップルのパートナーシップの問題が、カップルを形成する同性愛者以外のセクシュアルマイノリティのおかれた状況をかえって抑圧する可能性を明らかにした。 また、COVID-19の流行という予想外のできごとにより、セクシュアルマイノリティの間の不均衡が「家族」という観点から読み解けることが明らかになった。その意味で、同性婚をめぐる問題は、セクシュアルマイノリティに関する/の中の不平等の問題全般に直接的に連関するものである。この点は、セクシュアルマイノリティへの差別を減じる社会的施策に対して、一定のインプリケーションを与えるものと考えられる。
|
Report
(6 results)
Research Products
(20 results)