• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing Models of University Education for Sustainability and Resiliance Connecting "Global" and "Local" Perspectives

Research Project

Project/Area Number 15K20981
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Environmental policy and social systems
Science education
Research InstitutionTokai University (2016-2018)
Tokyo University of Agriculture and Technology (2015)

Principal Investigator

Ninomiya-Lim Sachi  東海大学, 現代教養センター, 准教授 (90646499)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
KeywordsESD / 大学教育 / 高等教育 / 持続可能性 / レジリアンス / 現場体験 / 地域 / グローバルとローカル / 現場型教育 / 現場体験型教育 / グローバル人材育成
Outline of Final Research Achievements

This research project included development, implementation, and analysis of models of education for sustainability and resilience for universities with both global and local perspectives based on genba (actual sites of issues and practices) experience. Study of cases of education based on students' participation in genba to build a sustainable and resilient society revealed some keys, such as the close university-community interaction to critically address the "realities" of multiple issues including social, economic, and political injustice and ecological destruction, and the empowerment of learners - students, faculty, and local people - to fully participate in creating their own futures.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は、第一に、持続可能性とレジリアンスを社会の方向性として示し、グローバル人材育成を初めとする大学教育、さらには教育全体が、その方向性に向けて変容する必要性を共有した点にある。第二に、今後の大学教育のあり方として、現場体験型教育の概念を示し、グローバル・ローカル双方の視点をつなぐ大学と地域の協働における課題と可能性を明らかにした点にある。これらの点が、今後、持続可能でレジリアントな社会を支える大学のESDの進展、主流化に寄与すると期待される。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (4 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 1 results) Book (4 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Seoul National University/Association for Green Campus Initiative(韓国)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Universiti Putra Malaysia(マレーシア)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Korea National University of Education/Korean Association for Green Campus/Seoul National University(韓国)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Universiti Putra Malaysia(マレーシア)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 大学生による学習支援を通じた中学生の非認知スキル育成・ESDの可能性―秦野市立大根中学校生徒を対象とした東海大学ESD塾の実践2019

    • Author(s)
      二ノ宮リムさち、古里貴士、高梨宏子、降旗信一、松本和信
    • Journal Title

      東海大学現代教養センター紀要

      Volume: 第3号 Pages: 81-90

    • NAID

      120006630825

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 社会教育が提起するESDの実体とは―普遍的価値原理としての持続可能性と対話の学び2018

    • Author(s)
      二ノ宮リムさち
    • Journal Title

      月刊社会教育

      Volume: No.744 Pages: 54-60

    • NAID

      40021567055

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「主体的・対話的で深い学び」を実現する環境教育―高等教育の視点から―2017

    • Author(s)
      二ノ宮リム さち
    • Journal Title

      環境教育

      Volume: 26(3) Pages: 53-58

    • NAID

      130006471062

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「災害教育」としての災害ボランティア派遣─東海大学チャレンジセンター熊本復興支援プロジェクトにおける学生の成長─2017

    • Author(s)
      二ノ宮リム さち・田島 祥
    • Journal Title

      東海大学現代教養センター紀要

      Volume: 第1号 Pages: 171-183

    • NAID

      40021427516

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Public Achievement-style Education at Tokai University - Background and Practice2018

    • Author(s)
      Mayuko Horimoto, Sachi Ninomiya-Lim
    • Organizer
      日本教育学会 第77回年次大会 Research Session II Education and Politics in a Global Age
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 社会―生態システムと学習者の持続可能性とレジリアンスを育てる大学のESD2018

    • Author(s)
      二ノ宮リムさち
    • Organizer
      日本環境教育学会第29回年次大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「持続可能性」を軸とする「主体的・対話的で深い学び」とは―ESD・環境教育の視点から2017

    • Author(s)
      二ノ宮リム さち
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Comparative Study of EE/ESD in Higher Education in Asia: A Proposal2017

    • Author(s)
      Sachi Ninomiya-Lim
    • Organizer
      日本環境教育学会 国際集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 持続可能でレジリアントな地域を支える大学教育とは2017

    • Author(s)
      二ノ宮リム さち
    • Organizer
      日本社会教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 大学のESDとSDGs―教育と現場をつなぐ2017

    • Author(s)
      二ノ宮リム さち
    • Organizer
      日本環境教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Diversifying Environmental Education Practice and Research - Exploring Alternatives Within the Cultural and Social Contexts of Asia2017

    • Author(s)
      Sachi Ninomiya-Lim, Shinichi Furihata, Yi-Hsuan Tim Hsu, Chankook Kim, Sun-Kyung Lee, Ko Nomura, Ryo Sakurai, Kimiharu To
    • Organizer
      体名 World Environmental Education Congress
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 社会─生態システムと学習者のレジリアンスに対する評価基準構築:大学におけるESDの視点から2016

    • Author(s)
      二ノ宮リム さち
    • Organizer
      日本社会教育学会第63回研究大会
    • Place of Presentation
      弘前大学(青森県)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ESDとしてのパブリックアチーブメント型教育―大学教育に対する「社会的要請」とはなにかを考える2016

    • Author(s)
      二ノ宮リム さち
    • Organizer
      日本環境教育学会第27回大会
    • Place of Presentation
      学習院大学(東京都)
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 大学教育に求められる実践性・学際性・国際(グローバル)性とはなにか―「社会的要請」とESDの関係を考える2015

    • Author(s)
      二ノ宮リム さち
    • Organizer
      日本社会教育学会第62回研究大会
    • Place of Presentation
      首都大学東京
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] Experience-based Glocal Education as ESD for University Students2015

    • Author(s)
      二ノ宮リム さち
    • Organizer
      日本環境教育学会第26回大会
    • Place of Presentation
      名古屋市立大学
    • Year and Date
      2015-08-23
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] University Education for Resilience and Sustainability - Genba Experiences within Contexts to Connect Learning with Living2015

    • Author(s)
      Sachi Ninomiya-Lim
    • Organizer
      6th World Environmental Education Congress
    • Place of Presentation
      Gothenburg Concert Hall(ヨーテボリ・スウェーデン)
    • Year and Date
      2015-07-02
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学のグローバル教育と「現場体験」~レジリアンス育成の視点から2015

    • Author(s)
      二ノ宮リム さち
    • Organizer
      異文化間教育学会第36回大会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Year and Date
      2015-06-06
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 教育の課程と方法2017

    • Author(s)
      鈴木敏正・梅津徹郎・安藤聡彦・古里貴士・朝岡幸彦・小玉敏也・宋美蘭・吉岡亜希子・岩本泰・仙田考・井上大樹・降旗信一・長谷川万希子・甚野雄治・水山光春・二ノ宮リムさち・佐野淳也
    • Total Pages
      228
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      4762027189
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] Envisioning futures for environmental and sustainability education2017

    • Author(s)
      Peter Blaze Corcoran, Joseph P. Weakland and Arjen E.J. Wals, Sachi Ninomiya-Lim, Shinichi Furihata, Paul Ofei-Manu, Yui Kaminaga et. al.
    • Total Pages
      471
    • Publisher
      Wageningen Academic Publishers
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 持続可能な地域と学校のための学習社会文化論2017

    • Author(s)
      降旗 信一、高田 研、神長 唯、佐々木 豊志、高雄 綾子、萩原 豪、遠藤 晃、野村 卓、中澤 朋代 、斉藤 雅洋、二ノ宮リム さち
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 社会教育としてのESD:持続可能な地域をつくる(日本の社会教育第59集)2015

    • Author(s)
      笹川孝一、朝岡幸彦、小栗有子、酒井佑輔、牧野篤、内田光俊、秦範子、中川恵里子、金宝藍、佐々木美貴、大高研道、二ノ宮リムさち、鈴木尚子、笹井宏益、佐藤一子、田中治彦、高雄綾子、湯本浩之、鈴木敏正、末本誠、荻野亮吾
    • Total Pages
      265
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Remarks] 持続可能でレジリエントな世界と教育・学習について考える 二ノ宮リムさちのウェブサイト

    • URL

      https://sachinl.wixsite.com/sachi-ninomiya-lim?fbclid=IwAR0218jRF2Q-4is48y-IHg7Eh9SgyNLX1RNNTsm2LTvNmoanz7XbyErCTqQ

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi