• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Empirical Study on "Japanization" -Phases of Imitation and Transformation-

Research Project

Project/Area Number 15K20983
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Art at large
Fine art history
Research InstitutionTokyo National University of Fine Arts and Music

Principal Investigator

Miyako Emi  東京藝術大学, 学内共同利用施設等, 講師 (40633441)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords和様化 / 絵画 / 技法材料 / 模写 / 絹本 / 和様 / 絹本絵画 / 仏画 / 復元 / 色料 / 藍 / 石窟壁画 / 絹 / 美術史 / 芸術表現 / 仏教絵画
Outline of Final Research Achievements

This study focuses on the comparison between Buddhist paintings of the Heian and Kamakura periods and colored paintings of the Song dynasty, and considers the nature of "Japanization" from a practical perspective. The significance of this study is that it focuses on the professional consideration of techniques and materials, and the transmission of techniques in painting production. The discussion of "Japanization" in art history has mainly focused on the conscious selection of Chinese art. However, in many cases, oral transmission and movement understanding are most important in practical skills. In my research, I clarified the technical differences between Japanese and Chinese painting and discussed their views on painting from this perspective.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで絵画史において和様化を論じられる際には、主に能動的な「取捨選択」に意識が持たれてきた。本研究では作画の場における学びと技の伝達という側面を重視し、日本の仏教絵画と宋代絵画にみられる技術的差異に注目した。実技の教えは、肝心の部分は口承伝達や言外の感覚の共有によることが多いため、工房、師弟関係のような技能を相承される「場」がある場合と、入手した請来絵画や粉本といった「手本」に学び作画する場合とでは理解に差が生じる。本研究は絵画制作における実技の継承という新たな視角を提示し、技法材料の分析から、それぞれの技法の特質と絵画観を捉えたものである。

Report

(6 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (1 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 幸区塚越東明寺「絹本著色地蔵菩薩像」について2016

    • Author(s)
      京都絵美
    • Journal Title

      川崎市文化財調査集録

      Volume: 50 Pages: 1-14

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 復元思想と絵画の「写し」2019

    • Author(s)
      京都絵美
    • Organizer
      研究会〈絵画の再生-改装・復元・復元根拠〉(早稲田大学)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 絹本著色技法の史的展開について 仁和寺所蔵孔雀明王像をめぐる一考察2018

    • Author(s)
      京都絵美
    • Organizer
      東京文化財研究所文化財情報資料部研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 藍に関する諸問題 -絵画史の視点から-2017

    • Author(s)
      京都絵美
    • Organizer
      ワークショップ「絵画材料としての『藍』について」
    • Place of Presentation
      東京国立博物館平成館小講堂
    • Year and Date
      2017-01-23
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 絹本仏画の技法と表現2017

    • Author(s)
      京都絵美
    • Organizer
      ワークショップ<復元研究と技法材料>
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 技法・材料からみた日本絵画2017

    • Author(s)
      京都絵美
    • Organizer
      川崎市教育委員会文化財ボランティア養成講座
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2022-11-04  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi