• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developmental investigation on young children's understanding of self and others through secret keeping

Research Project

Project/Area Number 15K21034
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational psychology
Education
Research InstitutionUniversity of Yamanashi

Principal Investigator

Tsukakoshi Nami  山梨大学, 大学院総合研究部, 准教授 (60523701)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords幼児 / 秘密 / 関係性 / コミュニケーション / 親密度 / 自他理解 / 観察 / 教育系心理学
Outline of Final Research Achievements

The research purpose was to make clear how young children understand secret keeping by focusing on their everyday communication, especially on psychological distance between themselves and their mates. Young children begin to understand that keeping secrets is covering up some information, while it was shown that they use secret keeping not only for distancing others but also for getting close to them through this survey. In addition, it was observed that young children gradually expand relationship with their close mates around with checking the psychological distance.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究を通し,幼児期は秘密とは情報を隠蔽することであるという基本的な理解を獲得する年齢ではあるが,その使用は主に他者と親しくなるための手段として用いられていることが明らかになった。子どもが他者とどのように関係性を築いているのかを,私と他者との距離の問題に係る秘密に焦点を当てて検討することにより,数少ない幼児期の秘密に関する研究に新たな知見を提供できたものと考えられる。また,日常のコミュニケーションを中心に研究したことにより,保育や養育において大人が子どもの言動を理解するための一助にもなったものと考えられる。

Report

(8 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2022 2021 2020 2019 2017 2016 2015

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 子どもの日常生活に見られる移行対象・空想対象に関する研究:幼稚園児の保護者および児童養護施設職員への質問紙調査からの検討2022

    • Author(s)
      塚越奈美
    • Journal Title

      教育実践学研究(山梨大学教育学部附属教育実践総合センター紀要)

      Volume: 27 Pages: 21-32

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 利用者が感じる山梨大学附属図書館子ども図書室の魅力:附属幼稚園児の保護者を対象とした質問紙調査からの考察2020

    • Author(s)
      塚越奈美、秋山麻実、志村結美、川島亜紀子、小島千か、渡邊文代、佐藤和裕
    • Journal Title

      教育実践学研究(山梨大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要)

      Volume: 25 Pages: 1-10

    • NAID

      120006811970

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 山梨大学教育学部における教員育成に係る少人数グループワーク型基幹授業群の効果に関する研究2019

    • Author(s)
      成田雅博,秋山麻実,田中武夫,高橋英児,塚越奈美,鳥海順子,新野貴則,服部一秀,古家貴雄,吉井勘人,古屋義博
    • Journal Title

      教育実践学研究

      Volume: 24 Pages: 25-36

    • NAID

      120006801261

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 生活科における子どものつぶやきに対する大学生・保育者・小学校教諭の読み取りの比較:「アサガオって字読めるのかあ?」の背景に何を読み取るか?2016

    • Author(s)
      塚越奈美、山名裕子
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要

      Volume: 17 Pages: 9-17

    • NAID

      40020763180

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児期前期における愛着関係の広がりと他者性の育ち:養育記録に見られる生活と遊びの両場面に広がる子どものファンタジーはどう意味づけられるか2021

    • Author(s)
      塚越奈美、多田幸子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 絵本と紙芝居の構造の違いが聞き手の印象に及ぼす影響2021

    • Author(s)
      塚越奈美、和氣詩月
    • Organizer
      日本心理学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児は秘密を他者とどのように共有するか:幼稚園児を対象とした観察研究2020

    • Author(s)
      塚越奈美
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 記録の間に立ち上げる育ちの物語2019

    • Author(s)
      荻原ひろみ、古屋あゆみ、野田多佳子、秋山麻実、塚越奈美、大野歩
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 空想世界を楽しむ幼児の行動観察:探索的事例検討2015

    • Author(s)
      塚越奈美
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2015-09-23
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 福祉心理学2017

    • Author(s)
      太田 信夫、小畑文也
    • Total Pages
      152
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      4762830054
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi