Project/Area Number |
15K21066
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Experimental psychology
Cognitive science
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Research Institution | Kyushu University |
Principal Investigator |
Oi Misato 九州大学, 附属図書館, 准教授 (70579763)
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
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Keywords | ジェスチャー / 発話 / 脳活動 / 第二言語 / 神経機構 / 二言語併用 / 促進効果 / 二言語併用者 / 促進機能 |
Outline of Final Research Achievements |
This study aimed to investigate whether gesture production facilitates speech production by affecting lexical retrieval and/or organizing information for speech with examining effects of factors of individual differences of frequency of gesture production and spontaneity of gesture production.Furthermore, this study investigated the neural bases of co-speech gesture production that had been not actively investigated by previous studies.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の成果は,ジェスチャーが発話で果たす促進的な機能の詳細とその神経機構,及び,これらとジェスチャー産出頻度の個人差と自発性との関連の解明である。これらの知見の学問的な意義は,言語とジェスチャーの関連性とその神経基盤,言語の起源とジェスチャーの関係を解明する端緒となることにある。また,社会的な意義は,第二言語の学習,ひいては,学習全般にジェスチャーを取り入れる効果を,行動データと生理データの2側面から明らかにする点にある。
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