• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development support of time management ability in childhood

Research Project

Project/Area Number 15K21187
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Childhood science (childhood environment science)
Educational psychology
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

Okazaki Yoshihiro  岡山大学, 教育学研究科, 講師 (00725997)

Research Collaborator Imura Tomoya  
Takamura Masahiro  
Tokuanga satoko  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords時間管理 / 時間評価 / 児童 / 小学生 / 夏休み / 宿題 / 長期休暇 / 学業成績
Outline of Final Research Achievements

The goal of this study is the development support for time management of children. This study investigated the time-management skills. The survey showed that the ratio of school children who had planned to complete their homework within the first half of the long break, but eventually failed to do so, was higher than the rest. Moreover, we developed the scale and assessed its internal consistency and criterion-related validity. Findings from a factor analysis revealed three elements of time management, “time estimation,” “time utilization,” and “taking each moment as it comes.” Finally, we found the relationship between time management and stress.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

時間管理の失敗はストレスに影響を与えることから,効果的・効率的な時間管理のスキルを学生の時期から獲得することは必須である。時間管理のスキルの発達を支援するためには,どのような時間管理をしているのか,また,どのような支援が必要なのかを把握しなければならない。したがって,本研究では,大人と子どもを対象として研究に取り組んだ。夏休み・冬休みの時間管理タイプを調べ,どのようなタイプの児童に対して支援が必要なのかを調べた。また,大人の時間管理スキルと他のスキル等の関係性を調べるツールとして時間管理尺度を開発した。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 夏休みの宿題に取り組む計画・実際の一致と取り組み方がストレスに与える影響2018

    • Author(s)
      岡崎善弘・井邑智哉・高村真広・徳永智子
    • Journal Title

      時間学研究

      Volume: 9 Pages: 1-8

    • NAID

      130007641645

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 児童の時間管理:冬休みにおける宿題の取り組み方と学業成績の関連(最終報告)2016

    • Author(s)
      岡崎善弘・徳永智子・高村真広・井邑智哉
    • Journal Title

      発達科学研究教育センター紀要

      Volume: 30

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 時間管理尺度の作成と時間管理が心理的ストレス反応に及ぼす影響の検討2016

    • Author(s)
      井邑智哉・高村真広・岡崎善弘・徳永智子
    • Journal Title

      心理学研究

      Volume: 印刷中

    • NAID

      130005432967

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 児童の時間管理:冬休みにおける宿題の取り組み方と学業成績の関連(中間報告)2015

    • Author(s)
      岡崎善弘・徳永智子・高村真広・井邑智哉
    • Journal Title

      発達科学研究教育センター紀要

      Volume: 29 Pages: 153-157

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 児童の時間管理が長期休暇中の学習に及ぼす影響2018

    • Author(s)
      井邑智哉・高村真広・岡崎善弘・徳永智子
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童用時間管理尺度の開発と妥当性・信頼性の検討2017

    • Author(s)
      井邑智哉・高村真広・岡崎善弘・徳永智子
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 長期休暇中の学習週間2016

    • Author(s)
      岡崎善弘
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      かがわ国際会議場
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi