• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Coordination between diverse second/foreign language teachings and their variables: focusing on Yamaguchi Prefecture

Research Project

Project/Area Number 15K21196
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Japanese language education
Foreign language education
Research InstitutionYamaguchi University

Principal Investigator

YAMAMOTO Saeri  山口大学, 国際総合科学部, 准教授 (00634750)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords複言語教育 / 言語教育政策 / 連携 / 多様な外国語教育 / 北東アジア / 第二言語教育 / ALENEA / 山口 / 複言語主義 / ヨーロッパ / ネットワーク / 実践研究 / 外国語教育 / 欧州評議会 / 山口県 / 多言語 / 複言語 / 協調・連携
Outline of Final Research Achievements

This research made various attempts to promote connection and coordination between diverse second/foreign language teachings. Major contributions are: 1)Creation of teaching materials for the "awakening to languages" adapted to a Japanese context. These are tools to raise interest in and powers of observation for different languages from early childhood, 2)Several practical research projects investigating a university course showed that promoting plurilingual competence can overcome, to some extent, students' preconceived - through their previous experience of learning English - ideas that they are not good at learning new languages, 3)With other researchers in Northeast Asia, we started a new study group and organized a symposium where teachers of Northeast Asian languages, working in the region, meet together and look for opportunities for connection and coordination.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

多様な第二言語・外国語教育の間に連携を求める研究は、日本ではまだ数少なく、本研究は先駆的なものの一つとなったはずである。第二言語教育のプロフェッショナルでなくとも使用できる「目覚め活動」教材が普及すれば、子どもたちの、幼児期からの他/多言語への興味や言語等の記号への観察力を高めることができる。また、英語学習の失敗意識から、他/多言語に対する興味を失った大学生には、複言語教育によって、そうした興味を復活させることが、ある程度は可能であった。また、韓国や中国で働く韓国語や中国語の教師とのネットワーク作りは、民間レベルで親近感と互いへの信頼感を醸成していくために、言語教師ができる貢献であると考える。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 3 results) Book (3 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] もっと貪欲に、いろんな言語に興味を持ちたい、知りたい、学習したいー単一言語主義の強い場で、実践により複言語教育の価値を問う2018

    • Author(s)
      山本冴里・大山万容
    • Journal Title

      複言語・多言語教育研究

      Volume: 6 Pages: 72-90

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 多様な言語教育活動のあいだに「協調と効果的な連携」をつくる仕組みー欧州現代語センター(ECML)での聞き取りから2018

    • Author(s)
      山本冴里
    • Journal Title

      言語政策

      Volume: 14 Pages: 81-86

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 山口大学国際総合科学部「言語学習の理論と実践Ⅰ」の背景と構成ー「価値として、また能力としての複言語主義」促進を念頭に2018

    • Author(s)
      山本冴里
    • Journal Title

      複言語・多言語教育研究

      Volume: 5 Pages: 88-100

    • NAID

      130007926027

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 新しい言語を勉強するというのは、旅をすること:ゼロベースからの社会参加2019

    • Author(s)
      山本冴里
    • Organizer
      AATJ 2019 Annual Spring Conference, Denver
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「向こう側」と「こちら側」のあいだで2019

    • Author(s)
      山本冴里
    • Organizer
      第8回国際学生フォーラム, お茶の水女子大学
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 愛国心・メディア・宗教・性―第二言語、外語での教育実践を通して、私たちはどこまで行けるのか2018

    • Author(s)
      山本冴里
    • Organizer
      批判的言語教育国際シンポジウム「未来を創ることばの教育をめざして:内容重視の批判的言語教育(Critical Content-Based Instruction: CCBI)のその後
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Transnational and Translingual Collaboration Among Language Teachers in Northeast ASIA2018

    • Author(s)
      Saeri Yamamoto
    • Organizer
      Language, Individual & Society;12th International Conference
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 地方(非工業地域・散在地域)における,行政の言語教育への関心と優先順位ー多様な 言語教育の連携のためにー2018

    • Author(s)
      山本冴里
    • Organizer
      2018年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] なぜ、複言語・複文化能力が重要か。どのように身につけられるのか。2018

    • Author(s)
      山本冴里
    • Organizer
      講座「アジア共同体論」の一部として 釜山外国語大学
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 複言語、複文化の人々が行きかう場所へ:東アジアに見る夢2018

    • Author(s)
      山本冴里
    • Organizer
      国際学術フォーラム「成長するアジアに おける教育と文化交流」山口大学東アジア研究科
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] はじめて学ぶ、学びたい言語の学習に、自律的に取り組む」クラス ―山口大学国際総合科学部「言語学習の理論と実践Ⅱ」―2018

    • Author(s)
      山本冴里
    • Organizer
      日本外国語教育推進機構(JACTFL)外国語教育シンポジウム第6回 外国語教育の未来を拓くー豊かな人間性を育む多言語・複言語教育
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 他/多言語学習、教育、国境を越えた共同体2017

    • Author(s)
      山本冴里
    • Organizer
      釜山外国語大学 アジア共同体研究所
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 汎ヨーロッパレベルで,いま何が言語教育研究の課題となっているのか――欧州現代語センター(ECML/CELV)滞在報告2017

    • Author(s)
      山本冴里
    • Organizer
      言語文化教育研究学会 第52回 月例会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Awakening to Languages: Engaging and Inspiring Your Students Through Pluralistic Approaches2017

    • Author(s)
      YAMAMOTO Saeri, OYAMA Mayo
    • Organizer
      The seventh Annual Asian Conference on Language Learning
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 複言語能力伸長のための授業が、英 語や他言語学習への意識と意欲に どのような影響を与えるか2017

    • Author(s)
      山本冴里
    • Organizer
      言語文化教育研究学会 第三回年次大会
    • Place of Presentation
      関西学院大学, 兵庫県西宮市
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] How Can We Motivate Students in Higher Education to Learn Other Languages Than English? : A Classroom Experiment2016

    • Author(s)
      Saeri YAMAMOTO
    • Organizer
      Sixth Asian Conference on Language Learning
    • Place of Presentation
      Art Center of Kobe, 兵庫県神戸市
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 『ヨーロッパ言語教育政策策定ガイド』が「日本語教師」に拓く一連の課題2016

    • Author(s)
      山本冴里
    • Organizer
      2016年度日本語教育学会春季大会
    • Place of Presentation
      目白大学, 東京都新宿区
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Cross Cultural Discussion on a Social Controversial Issue: Implications for Intercultural Language Learning2015

    • Author(s)
      Saeri YAMAMOTO
    • Organizer
      Asian Conference on Language Learning 2015
    • Place of Presentation
      神戸芸術センター(兵庫県神戸市)
    • Year and Date
      2015-04-30
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 多文化社会で多様性を考えるワークブック2018

    • Author(s)
      有田佳代子・志賀玲子・渋谷実希編著,新井久容・新城直樹・山本冴里著
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      研究社
    • ISBN
      9784327377458
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 言語の多様性から複言語教育へ ―ヨーロッパ言語教育政策策定ガイド2016

    • Author(s)
      欧州評議会著 山本冴里訳
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 言語の多様性から複言語教育へ:ヨーロッパ言語教育政策策定ガイド2016

    • Author(s)
      欧州評議会(山本冴里訳)
    • Total Pages
      229
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 北東アジア言語教育研究会 第1回定例研究会2019

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi