Project/Area Number |
15K21196
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Japanese language education
Foreign language education
|
Research Institution | Yamaguchi University |
Principal Investigator |
YAMAMOTO Saeri 山口大学, 国際総合科学部, 准教授 (00634750)
|
Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
|
Keywords | 複言語教育 / 言語教育政策 / 連携 / 多様な外国語教育 / 北東アジア / 第二言語教育 / ALENEA / 山口 / 複言語主義 / ヨーロッパ / ネットワーク / 実践研究 / 外国語教育 / 欧州評議会 / 山口県 / 多言語 / 複言語 / 協調・連携 |
Outline of Final Research Achievements |
This research made various attempts to promote connection and coordination between diverse second/foreign language teachings. Major contributions are: 1)Creation of teaching materials for the "awakening to languages" adapted to a Japanese context. These are tools to raise interest in and powers of observation for different languages from early childhood, 2)Several practical research projects investigating a university course showed that promoting plurilingual competence can overcome, to some extent, students' preconceived - through their previous experience of learning English - ideas that they are not good at learning new languages, 3)With other researchers in Northeast Asia, we started a new study group and organized a symposium where teachers of Northeast Asian languages, working in the region, meet together and look for opportunities for connection and coordination.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
多様な第二言語・外国語教育の間に連携を求める研究は、日本ではまだ数少なく、本研究は先駆的なものの一つとなったはずである。第二言語教育のプロフェッショナルでなくとも使用できる「目覚め活動」教材が普及すれば、子どもたちの、幼児期からの他/多言語への興味や言語等の記号への観察力を高めることができる。また、英語学習の失敗意識から、他/多言語に対する興味を失った大学生には、複言語教育によって、そうした興味を復活させることが、ある程度は可能であった。また、韓国や中国で働く韓国語や中国語の教師とのネットワーク作りは、民間レベルで親近感と互いへの信頼感を醸成していくために、言語教師ができる貢献であると考える。
|