• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Database construction and classroom practice in the development of a JSL teacher training program as a collaborative project with English Education

Research Project

Project/Area Number 15K21363
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Japanese language education
Foreign language education
Research InstitutionKyorin University

Principal Investigator

Arashi Yoko  杏林大学, 外国語学部, 准教授 (90407065)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords媒介語 / 日本語教育 / 教授法 / アプローチ / 母語 / 外国語教育 / 教師論・教室研究 / 外国語教師養成 / 日本語教師養成 / 英語教育 / 日本語教授法 / 言語学
Outline of Final Research Achievements

In this study,1)videos of Japanese lessons given in English were collected for analysis and to gather useful English expressions, 2)Questionnaire surveys were conducted among teachers and students to understand their beliefs towards using English in the classroom. The results were 1)The Japanese lessons conducted in English differed in approach but were similar in terms of the purpose and use of English. 2)Most teachers are ambivalent about using English because it depends on class conditions. But many teachers have negative feelings about using English because of concerns about students’acquisition of Japanese and their own English ability. 3) Most learners agree with using English but have different beliefs about the learning strategies. English helps learners to understand Japanese, and reduce anxiety so teachers need to be flexible. Some students use strategies other than using English, so teachers need to balance the use of Japanese and English and reduce anxiety in other ways.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,1)英語を用いた日本語クラスの録画調査,及び,2)日本語教師及び学生に対するアンケート調査を実施した。その結果,1)英語を使用した授業にも様々な違いがあるが,英語表現や使用目的には共通点があること,2)教師の多くは英語使用に関して賛成でも反対でもないが,日本語習得への影響や自身の英語力への不安から,英語使用に消極的な意見が見られたこと,3)学習者の多くは英語使用に賛成だが,考え方や行動には違いが見られたことが明らかになった。多様化する日本語学習者に対応するために,媒介語として英語を効果的に用いた日本語教育の方法について考察したことは,意義のあるものと考える。

Report

(6 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 日本語教育における媒介語としての英語使用2019

    • Author(s)
      嵐洋子、倉林秀男、阿部新、田川恭識、アダムスジョージ 、ワー由紀
    • Journal Title

      杏林大学研究報告

      Volume: 36 Pages: 13-25

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語教育における媒介語の使用について : 文法訳読法からコミュニカティブ・アプローチまで2018

    • Author(s)
      嵐洋子
    • Journal Title

      杏林大学外国語学部紀要

      Volume: 30 Pages: 135-148

    • NAID

      120006821146

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 初級日本語教育における媒介語 としての英語使用―学習者向けア ンケート調査の結果から―2020

    • Author(s)
      嵐洋子、阿部新、田川恭識
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 入門・初級の日本語授業における媒介語としての英語使用の実態 ―授業動画の分析を通して―2019

    • Author(s)
      嵐洋子、倉林秀男、田川恭識
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 大学の英語教育と連携した日本語教師養成プログラムの開発 ―初級日本語教育における媒介語としての英語使用―2018

    • Author(s)
      嵐洋子、阿部新、田川恭識
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2022-11-04  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi