• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on the Formation of Teachers' Skills and on the School Organization that Contributes to Reducing the Burden on Teachers and Staff in Unified Elementary through Junior High School

Research Project

Project/Area Number 15K21425
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Sociology of education
Research InstitutionUniversity of Miyazaki

Principal Investigator

ENDO Hiromi  宮崎大学, 教育学部, 准教授 (30613848)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords小中一貫教育 / 教員文化 / 学校組織 / カリキュラムマネジメント / 校内研修 / 学校文化
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research was to reduce the burden on teachers in unified elementary through junior high school and to investigate the way in which school organization and teachers' training enhance the effectiveness of elementary through junior high school education. Furthermore, it aimed at clarifying what kind of experience in unified elementary through junior high school contributed to the formation of teachers' skills.
The contents of this study are as follows. (1) Observation surveys and interview surveys to teachers in unified elementary through junior high schools, (2) Collection and analysis of cases of elementary through junior high school education, (3) A questionnaire survey on working experience of teachers in unified elementary through junior high school.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、小中一貫校における教職員の負担をできるだけ軽減し、かつ職能および教師としてのやりがいを高めるために、校内組織の工夫や研修の在り方、教職員間のコミュニケーション等に焦点を当てて検討を行った。
小中一貫校・義務教育学校(2016年に法制化)が増加する中、本研究において明らかになった教職員の負担の軽減のポイントや校内組織の工夫は、小中一貫教育に携わる教師が異学校種の児童・生徒や教師との関わりを通じて力量を高め、児童・生徒の成長に寄与することに貢献できる。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (1 results) Presentation (3 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 人口減少に「連携」で立ち向かう学校 ~宮崎県の現状から~2017

    • Author(s)
      遠藤宏美
    • Journal Title

      中央教育研究所 研究報告 ~人口減少問題と学校教育~

      Volume: No.90 Pages: 47-61

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 義務教育学校の諸相2018

    • Author(s)
      樋口 直宏、石井 久雄、遠藤 宏美
    • Organizer
      日本義務教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 提案② 人口減少先進地域での小規模小・中学校の理想と現実2017

    • Author(s)
      遠藤宏美
    • Organizer
      日本子ども社会学会(ラウンドテーブルⅢ「新学習指導要領と子ども子育て支援制度の課題と可能性 」)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小中一貫校における児童・生徒理解に関する一考察2015

    • Author(s)
      遠藤宏美
    • Organizer
      日本子ども社会学会第22回大会
    • Place of Presentation
      愛知教育大学
    • Year and Date
      2015-06-27
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 日本の教育を捉える:現状と展望2019

    • Author(s)
      望月 重信、播本 秀史、岡明 秀忠、石井 久雄
    • Total Pages
      218
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762028519
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 新訂 学習指導要領は国民形成の設計書2018

    • Author(s)
      水原 克敏、髙田 文子、遠藤 宏美、八木 美保子
    • Total Pages
      344
    • Publisher
      東北大学出版会
    • ISBN
      9784861633171
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 人口減少時代の家族・学校・地域・社会 ~生涯にわたる学びと教えの新たな可能性を求めて~2018

    • Author(s)
      馬居 政幸、角替 弘規
    • Total Pages
      380
    • Publisher
      NSK出版
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 日本の教育を考える(第3版)(遠藤宏美「第4章:学校を考える」、「Trend e:小中一貫校のメリット・デメリット」を執筆)2016

    • Author(s)
      望月重信・播本秀史・岡明秀忠 編著
    • Total Pages
      237
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi