• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Efficiency and Effectivenes of Rural Bus Systems in the U.S. and Japan

Research Project

Project/Area Number 15K21430
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Economic policy
Civil engineering project/Traffic engineering
Research InstitutionKobe University (2016-2019)
Waseda University (2015)

Principal Investigator

Matsuo Miwa  神戸大学, 経済経営研究所, 准教授 (80745042)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords交通政策 / 効率性 / 有効性 / パフォーマンス管理 / MAP-21 / アメリカ / 事業評価 / 地方交通 / バス事業 / 包絡分析法 / 交通計画 / パフォーマンス評価 / アメリカ合衆国 / 公共交通 / 交通工学・国土計画 / 政策研究 / 土地利用
Outline of Final Research Achievements

There are four major findings. First, rural bus systems in the U.S. has an optimal system size that maximizes both production efficiency and service effectiveness, and private and public rural bus operators have different sources of inefficiencies. Second, practitioners strongly prefer simple indicator system over production scoring system using production functions or data envelope analysis. Third, performance-driven decision making in the transportation policy emerged as a result of budget shortage. And fourth, in the case of Florida, performance management worked well in organizational management, while it did not encourage ambitious target setting in conditions of infrastructure.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究を通じて、地方交通を運営・評価する際への大きな示唆が得られたと考えられる。効率的で有効な事業に「選択と集中」することは日本でも予算が限られてくる中で議論されてきている。しかしながら本研究により効率性と有効性にはトレードオフの関係があることや、単純な指標を用いたパフォーマンス管理の効果が限定的であることが示されており、日本における交通事業の選択や評価の難しさが浮き彫りになった。但し、効率性も有効性も同時に最大化する事業規模があることも判明しており、今後日本の地方交通を公的運営や民間委託に際してはこれを応用して事業設計を行うことで改善が見込まれると考えられる。

Report

(6 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2020 2018 2016 2015

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] 米国フロリダ州交通局における パフォーマンス管理の取組みとその課題:MAP-21 以降のパフォーマンス規定型計画への示唆2020

    • Author(s)
      松尾美和
    • Journal Title

      国民経済雑誌

      Volume: 221(5) Pages: 21-39

    • NAID

      120007041616

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 米国交通事業選択基準の変容:パフォーマンス規定型計画への取組み2018

    • Author(s)
      松尾美和
    • Journal Title

      国民経済雑誌

      Volume: 217(4) Pages: 95-109

    • NAID

      120006624210

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] Bridging research and practice in operational performance measures for public transit systems in the US: Variations in performance evaluation methods and their appropriate use2016

    • Author(s)
      Matsuo, Miwa
    • Journal Title

      早稲田大学高等研究所紀要

      Volume: 8 Pages: 95-105

    • NAID

      120005754831

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アメリカ地方バス交通の効率性・有効性と地方交通のマネジメントの在り方 ‐ネットワーク包絡分析法を用いて2015

    • Author(s)
      松尾美和
    • Journal Title

      都市計画論文集

      Volume: 50 Pages: 738-745

    • NAID

      130005107750

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Efficiency, effectiveness, and management characteristics of rural bus services in the US: A semiparametric approach2018

    • Author(s)
      Matsuo, Miwa
    • Organizer
      the 65th North American Meetings of the Regional Science Association International
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] アメリカ地方バス交通の効率性・有効性と地方交通のマネジメントの在り方‐ネットワーク包絡分析法を用いて2015

    • Author(s)
      松尾美和
    • Organizer
      日本都市計画学会
    • Place of Presentation
      フェニックス・シーガイア・リゾート(宮崎県 宮崎市)
    • Year and Date
      2015-11-08
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] Efficiency and Effectiveness of Rural Bus Transit in the US2015

    • Author(s)
      Matsuo, Miwa
    • Organizer
      The Fifth Asian Seminar in Regional Science
    • Place of Presentation
      中国 ハルビン
    • Year and Date
      2015-07-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2022-11-04  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi