• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the role of external supporters by using applied theater practice in the field with social problems

Research Project

Project/Area Number 15K21448
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Area studies
Education
Research InstitutionHosei University (2022)
Meisei University (2019-2021)
Waseda University (2015-2018)

Principal Investigator

ISHINO Yukari  法政大学, 大原社会問題研究所, 研究員 (20734081)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords他者理解 / よそ者 / 地域 / 応用演劇 / 演劇教育 / ワークショップ / 援助 / 演劇的手法 / ライフストーリー / 高齢化団地 / 人類学 / フィールドワーク / 支援 / アクションリサーチ / 外部支援者
Outline of Final Research Achievements

In this research, the author examines how one's perspective can change by tracing the other person with the body, standing in between oneself and others, and through reflection. She also demonstrates not only the performers but also the audience can understand others better without being biased by using this method.
This paper also explores the method as a realistic solution to open up new possibilities for dissolving or breaking through social problem originated from group or community conflicts by transforming them to be more widely applicable and discussed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、第一に、これまで分断されてきた応用演劇研究と俳優の演技論の研究と方法を統合的に取り入れ、さらに演劇教育研究を社会教育研究の領域へと接続し、発展させた。第二に成人学習の領域における変容的学習理論と、人類学/社会学の質的調査法を用いることで演じることを通した学びの研究を深化させた。第三に以上の知見を地域研究に応用することで発展させた。
「省察を経て自分の主観的なモノの見方の枠組が変容する」という演じることの実践原理を解明していくことで、現代社会の無関心、無理解、対立、差別が問題になる場面への応用可能性を示した。今後、地域社会はもとより、様々な関係集団の抱える課題への貢献が期待される。

Report

(9 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2023 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 2 results) Book (7 results)

  • [Journal Article] “A Study on the Theatrical Method for Transformative Learning”2018

    • Author(s)
      Yukari ISHINO
    • Journal Title

      Drama Research: international journal of drama in education

      Volume: 9 Pages: 1-18

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] “Acting and seeing the world through someone else’s eyes:about continuity of fiction and non-fiction”2017

    • Author(s)
      Yukari ISHINO
    • Journal Title

      Drama (National Drama’s magazine of professional practice)

      Volume: vol23.1 Pages: 35-38

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 演じる行為が自己相対化と他者理解を促す効果 ─問題発見型フィールドワークで遭遇したシーンを再現する手法の開発─2015

    • Author(s)
      石野由香里
    • Journal Title

      生活学論叢

      Volume: 27 Pages: 17-28

    • NAID

      110010000550

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学生と高齢者 異なる者同士の「引き出し合う」関係2015

    • Author(s)
      石野由香里
    • Journal Title

      青少年問題

      Volume: 62 Pages: 22-27

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 演劇的手法を用いたボランティア活動の省察と変容的学習に関する研究 ─アクティブ・ラーニング、サービス・ラーニング等への適用に向けて─2015

    • Author(s)
      石野由香里
    • Journal Title

      ボランティア学習研究

      Volume: 16 Pages: 25-33

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 他者の記憶を生き直す「聞きなぞり」の手法――高齢者のライフストーリーを演じ継ぐ――2015

    • Author(s)
      石野由香里
    • Journal Title

      Social Design Review = 21世紀社会デザイン研究学会学会誌

      Volume: 2015 Pages: 104-116

    • NAID

      40020810995

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ライフストーリーを演じ継ぐ実践に関する研究. ―演者と観客の相互作用と変容をめぐって2019

    • Author(s)
      石野由香里
    • Organizer
      日本社会教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ライフストーリーを演じ継ぐ―パフォーマンスエスノグラフィー実践として―2017

    • Author(s)
      石野由香里
    • Organizer
      日本生活学会第44回研究発表大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「聞きなぞり - 他者の記憶を生き直す」シンポジウム I (開催校企画)「アートベース・リサーチと演劇」2017

    • Author(s)
      石野由香里
    • Organizer
      2017 日本演劇学会全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 演劇的手法を用いたボランティア活動の省察と変容的学習に関する研究~アクティブ・ラーニング、サービスラーニング等への適用に向けて2016

    • Author(s)
      石野由香里
    • Organizer
      日本ボランティア学習協会
    • Place of Presentation
      亜細亜大学
    • Year and Date
      2016-11-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 学生と地域住民の相互的学びに関する研究 ~フレイレの意識化を応用したフォーラムシアターの手法を高齢化団地で 用いた事例を通して2016

    • Author(s)
      石野由香里
    • Organizer
      日本社会教育学会
    • Place of Presentation
      弘前大学文京町キャンパス
    • Year and Date
      2016-09-16
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Arts Education2016

    • Author(s)
      Yukari ISHINO
    • Organizer
      The Federation for Asian Cultural Promotion (FACP) CONFERENCE2016
    • Place of Presentation
      George Town , Penang, Malaysia
    • Year and Date
      2016-08-27
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] The effect of relative analysis of oneself and understanding another person by impersonation: The development of a method for recreating various scenes in real life situations through fieldwork2016

    • Author(s)
      Yukari ISHINO
    • Organizer
      Drama Now! Conference 2016
    • Place of Presentation
      Goldsmiths,University of London,UK
    • Year and Date
      2016-04-06
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] よそ者が他者を演じることで現場に対話を促すプロセスの検討2015

    • Author(s)
      石野由香里
    • Organizer
      日本生活学会2015大会
    • Place of Presentation
      武庫川女子大学中央キャンパス
    • Year and Date
      2015-05-24
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] モヤモヤのボランティア学2023

    • Author(s)
      李永淑、小島祥美、川田虎男、荒井裕樹、加藤恵美、石野由香里、他
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      昭和堂
    • ISBN
      9784812222119
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 生涯学習と地域づくりのハーモニー2023

    • Author(s)
      田中雅文、柴田彩千子、宮地孝宜、山澤和子、石野由香里、他
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      学文社 (GAKUBUNSHA)
    • ISBN
      9784762032158
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 他者の発見2021

    • Author(s)
      石野由香里
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      早稲田大学出版部
    • ISBN
      9784657218049
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 他者の発見--演劇教育から人類学・ボランティアと地域活性論への架け橋2021

    • Author(s)
      石野由香里
    • Total Pages
      298
    • Publisher
      早稲田大学出版部
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 響きあうフィールド,躍動する世界2020

    • Author(s)
      和崎春日、石野由香里、鈴木裕之、中野紀和、梅屋 潔、東 賢太朗、塩谷暁代、ほか
    • Total Pages
      830
    • Publisher
      刀水書房
    • ISBN
      9784887084599
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 〈教師〉になる劇場:演劇的手法による学びとコミュニケーションのデザイン2017

    • Author(s)
      石野由香里
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      フィルムアート社
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 体験の言語化2016

    • Author(s)
      石野由香里
    • Total Pages
      290
    • Publisher
      成文堂
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi