• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study for Multidimensional Knowledge Working in Music Learning through Investigation on Japanese Nursery Rhyme

Research Project

Project/Area Number 15K21463
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Childhood science (childhood environment science)
Research InstitutionTokyo Future University

Principal Investigator

MORI Kaoru  東京未来大学, こども心理学部, 講師 (90624859)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2016: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsわらべうた / 音楽学習 / 知識 / 子ども / となえうた / エスノグラフィー / プラグマティズム / 暗黙知 / 音楽科教育
Outline of Final Research Achievements

This study aims to investigate on a Japanese nursery rhyme “Dore Ni Shiyoukana (that means “which one should I choose, God in the sky?” in English)” and its musical structure, melody method. Also, it aims to reveal multidimensional knowledge working in children’s musical practices and suggest new definition of knowldge in music education field.
The following general observations could be made from the study results: First, children apply not only Japanese intonation to the melody of “Dore Ni Shiyoukana”, but follow the rules of melody method in Japanese traditional music intentionally. Second, when children feel “strange” and verbalize the feeling in their musical practice, they eventually begin their inquiry of generating new knowledge in music cooperatively. It is considered that this strange feeling is one form of the “Intuitional Musical Thinking Knowing”(Elliott et al., 2015).

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (4 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 音楽に関する実践知研究 一可能性と課題一2018

    • Author(s)
      高見仁志、森薫、大澤智恵、仙北瑞帆、菅裕
    • Journal Title

      宮崎大学教育学部紀要 芸術・保健体育・家政・技術

      Volume: 90 Pages: 37-48

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 保育者養成課程における音楽実技指導に関する身体論的考察 ~幼稚園実習事後の質問紙調査とサドナウの論考を通じて~2017

    • Author(s)
      森 薫
    • Journal Title

      東京未来大学研究紀要

      Volume: 12 Pages: 37-44

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 音楽に関する実践知研究の展望 ―「即時の知」と「信念・価値観としての知」に着目して─2017

    • Author(s)
      高見仁志、森薫、大澤智恵、仙北瑞帆、菅裕
    • Journal Title

      音楽学習研究

      Volume: 13 Pages: 69-78

    • NAID

      40021564615

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] となえうたの教材化に関する基礎的検討 ~「どれにしようかな」の採集調査と「活動理論」をふまえて~2016

    • Author(s)
      森 薫
    • Journal Title

      教材学研究

      Volume: 27

    • NAID

      130005267485

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 音楽に関する実践知研究(2)―「即時の知」と「信念・価値観としての知」に着目して―2017

    • Author(s)
      高見仁志、森薫、大澤智恵、仙北瑞帆、菅裕
    • Organizer
      日本音楽教育学会第48回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 音楽に関する実践知研究(1) 方法論上の可能性と課題2016

    • Author(s)
      大澤智恵、菅裕、仙北瑞帆、高見仁志、森薫
    • Organizer
      日本音楽教育学会
    • Place of Presentation
      横浜国立大学
    • Year and Date
      2016-10-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 音楽学習に関わる知識に関する検討 -あらたな知識の理論の構築をめざして-2016

    • Author(s)
      森薫
    • Organizer
      音楽学習学会
    • Place of Presentation
      九州女子大学
    • Year and Date
      2016-08-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] となえうた「どれにしようかな」の音楽的多様性と教材化に関する試論2015

    • Author(s)
      森 薫
    • Organizer
      日本音楽教育学会
    • Place of Presentation
      シーガイアコンベンションセンター
    • Year and Date
      2015-10-03
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] はじめて学ぶ教科教育⑦音楽2018

    • Author(s)
      笹野恵理子、田中健次、森薫他
    • Total Pages
      235
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081608
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 新しい小学校音楽科授業のために2018

    • Author(s)
      高見仁志、津田正之、菅裕、森薫他
    • Total Pages
      174
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081707
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 子ども学への招待 子どもをめぐる22のキーワード2017

    • Author(s)
      近藤俊行、日向野智子、渡辺千歳、森薫他
    • Total Pages
      265
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623078998
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 子ども学への招待 ―子どもをめぐる22のキーワード2017

    • Author(s)
      近藤俊明、渡辺千歳、日向野智子他
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi