• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the Potential of Designating Coordinators to Be in Charge of Living Environment Studies and the Period for Integrated Studies

Research Project

Project/Area Number 15K21574
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Education on school subjects and activities
Research InstitutionAichi Shukutoku University

Principal Investigator

Kato Satoshi  愛知淑徳大学, 文学部, 准教授 (00619306)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2017: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsコーディネーター / 生活科 / 総合的な学習の時間 / サービス・ラーニング
Outline of Final Research Achievements

In this research, we clarified the qualities, abilities, and specializations required of coordinators based on case examples of service-learning coordinators and coordinators who are in charge of living environment studies and integrated studies, etc. in our country, and investigated the potential of and issues in designating coordinators in our country.
The roles required of coordinators, the skills required of coordinators, those who will fulfill the roles of coordinators, and the goals the coordinator system should strive for were made clear.
How coordinators in middle and high schools with increasingly specialized curriculums should be, how coordinators encouraging collaboration between types of schools should be, and how training relating to curriculum management should be are issues to be clarified in the future.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (10 results) (of which Open Access: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 7 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (8 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 米国のサービス・ラーニング・コーディネーターが有する役割と専門性から考察する総合的な学習の時間のコーディネーターの在り方2018

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      愛知淑徳大学論集-文学部篇-

      Volume: 43 Pages: 53-68

    • NAID

      120006462838

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 総合的な学習の時間におけるカリキュラム・マネジメントに関する一考察2018

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      愛知淑徳大学教育学会『学び舎-教職課程研究-』

      Volume: 13 Pages: 3-17

    • NAID

      120006489049

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 近年のサービス・ラーニングの動向に関する調査研究-マサチューセッツ州の調査を基に-2017

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      愛知淑徳大学教志会研究年報

      Volume: 3 Pages: 79-92

    • NAID

      40021295457

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 総合的な学習の時間の展望と課題-米国サービス・ラーニングの現状と課題の分析から-2017

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      愛知淑徳大学論集-文学部・文学研究科篇-

      Volume: 42 Pages: 11-26

    • NAID

      120006460981

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] サービス・ラーニング・コーディネーターに求められる役割および資質能力に関する研究2017

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      学び舎-教職課程研究-

      Volume: 12 Pages: 16-27

    • NAID

      120006324415

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 総合的な学習の時間における食育のカリキュラム開発に関する研究2017

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      生活科・総合的学習研究

      Volume: 14 Pages: 1-10

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 総合的な学習の時間における小中連携・接続の実態と今後の課題2016

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      せいかつか&そうごう

      Volume: 23 Pages: 24-33

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「総合的な学習の時間」のカリキュラム・マネジメントを担う教員の養成に関する研究-総合的学習の担当者の実態・意識調査を通して-2016

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      愛知淑徳大学論集-文学部・文学研究科篇-

      Volume: 41 Pages: 67-82

    • NAID

      120005744882

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 我が国の生活科および総合的な学習のコーディネーターに関する実態調査-仙台市における「生活・総合コーディネーター」へのインタビュー調査をもとに-2016

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      学び舎-教職課程研究-

      Volume: 11 Pages: 5-18

    • NAID

      120005771666

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 探究的な学習とリフレクション-サービス・ラーニングから得られる示唆-2015

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      学習研究

      Volume: 476 Pages: 16-21

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 米国サービス・ラーニング・コーディネーターの事例から考える総合的学習コーディネーターの在り方に関する研究2017

    • Author(s)
      加藤智
    • Organizer
      ほのくに生活・総合研究会
    • Place of Presentation
      nido(愛知県豊川市)
    • Year and Date
      2017-02-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 生活科・総合的な学習の時間を担当するコーディネーターの在り方2017

    • Author(s)
      加藤智
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] サービス・ラーニング・コーディネーターの役割と専門性2017

    • Author(s)
      加藤智
    • Organizer
      アメリカ教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 米国サービス・ラーニングの事例に見るコーディネーターの在り方2016

    • Author(s)
      加藤智
    • Organizer
      静岡県生活科・総合的学習教育学会
    • Place of Presentation
      B-nest 静岡市産業交流センター(静岡県静岡市)
    • Year and Date
      2016-11-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] サービス・ラーニング・コーディネーターの実態と生活・総合コーディネーターの可能性2016

    • Author(s)
      加藤智
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会
    • Place of Presentation
      宮城学院女子大学(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2016-06-11
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 総合的な学習の時間における小中連携・接続の実態と今後の課題2016

    • Author(s)
      加藤智
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会
    • Place of Presentation
      宮城学院女子大学(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2016-06-11
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 先進校における「生活・総合コーディネーター」の取り組み2015

    • Author(s)
      加藤智
    • Organizer
      静岡県生活科・総合的学習教育学会
    • Place of Presentation
      B-nest 静岡市産業交流センター(静岡県静岡市)
    • Year and Date
      2015-11-14
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 総合的な学習の時間を充実させる「振り返り」に関する研究 -米国サービス・ラーニングにおける振り返りに関する研究をもとに-2015

    • Author(s)
      加藤智
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会
    • Place of Presentation
      福岡大学附属若葉高等学校(福岡県福岡市)
    • Year and Date
      2015-06-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 改訂版 探究的・協同的な学びをつくる-生活科・総合的学習の理論と実践-2015

    • Author(s)
      中野真志・加藤智
    • Total Pages
      228
    • Publisher
      三恵社
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi