• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

複数交通機関・複数地域を考慮した、交通投資の便益評価

Research Project

Project/Area Number 16730118
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Applied economics
Research InstitutionNational Graduate Institute for Policy Studies (2005-2006)
The University of Tokyo (2004)

Principal Investigator

城所 幸弘  政策研究大学院大学, 政策研究科, 准教授 (90283811)

Project Period (FY) 2004 – 2006
Project Status Completed (Fiscal Year 2006)
Budget Amount *help
¥3,600,000 (Direct Cost: ¥3,600,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,100,000 (Direct Cost: ¥1,100,000)
Fiscal Year 2005: ¥1,200,000 (Direct Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2004: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,300,000)
Keywords費用便益分析 / 交通 / 公共投資 / 政策評価 / ロジット / ネスティドロジット / 航空 / 道路 / 鉄道 / ネットワーク / ファーストベスト / セカンドベスト / 投資 / 混雑税
Research Abstract

本年度の研究では、複数交通機関を考慮した場合の選択に良く用いられているロジットモデルやネスティドロジットモデルの分析に焦点を当てた。第一に、ロジットモデルやネスティッドロジットモデルを用いて交通需要予測がなされた場合に、どのように便益評価を行ったらよいかという点を、総交通需要が固定されているという仮定の下で、明らかにした。総交通需要が固定されているという仮定は、ほぼすべての離散選択モデルで暗黙裡に仮定されているが、現実には当てはまらな恥ことが多い。そこで、第二に、総交通需要が変化するロジットモデルやネスティドロジットモデルを分析した。総交通需要が変化するロジットモデルやネスティドロジットモデルとミクロ経済学の整合性、また、その場合の便益評価法は、実務上重要な問題であるにもかかわらず、理論上いまだ明示的に解決されていない問題である。本年度の研究では、総交通需要が変化するロジットモデルやネスティドロジットモデルをミクロ経済学と整合的に設計するにはどのようにすべきかという点を、実務への応用を念頭に置きながら分析している。分析の特徴は、代表的消費者の効用最大化問題と対照させたことである。そして、総交通需要が変化するロジットモデルやネスティドロジットモデルは、通常の代表的消費者モデルの1つの特殊形であるため、通常の代表的消費者モデルの便益評価方法を適用することができるが、その他に、いわゆるログサム変数の変化に注目した便益評価方法も用いることができることを明らかにしている。

Report

(3 results)
  • 2006 Annual Research Report
  • 2005 Annual Research Report
  • 2004 Annual Research Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2006 2005 2004

All Journal Article (6 results)

  • [Journal Article] ロジット型モデルと費用便益分析2006

    • Author(s)
      城所幸弘, 金本良嗣
    • Journal Title

      日交研シリーズ A-405

      Pages: 19-49

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] 総交通需要が内生的な場合のGEVモデルと整合的な費用便益分析2006

    • Author(s)
      城所幸弘
    • Journal Title

      日交研シリーズ A-405

      Pages: 50-79

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] Regulatory Reform and the Congestion of Urban Railways2006

    • Author(s)
      城所 幸弘
    • Journal Title

      Transportation Research A 40

      Pages: 52-73

    • Related Report
      2005 Annual Research Report
  • [Journal Article] 交通投資の費用便益分析2005

    • Author(s)
      城所 幸弘
    • Journal Title

      フィナンシャルレビュー 77

      Pages: 120-148

    • Related Report
      2005 Annual Research Report
  • [Journal Article] London-type congestion tax with revenue-recycling2005

    • Author(s)
      城所 幸弘
    • Journal Title

      Economics Bulletin 18

      Pages: 1-6

    • Related Report
      2005 Annual Research Report
  • [Journal Article] Cost-Benefit Analysis for Transport Networks2004

    • Author(s)
      Yukihiro Kidokoro
    • Journal Title

      Journal of Transport Economics and Policy 38・2

      Pages: 275-307

    • Related Report
      2004 Annual Research Report

URL: 

Published: 2004-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi