Project/Area Number |
16H01723
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Information security
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Research Institution | Okayama University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
日下 卓也 (甲本卓也) 岡山大学, 自然科学研究科, 講師 (00336918)
五百旗頭 健吾 岡山大学, 自然科学研究科, 助教 (10420499)
荒木 俊輔 九州工業大学, 大学院情報工学研究院, 准教授 (20332851)
籠谷 裕人 岡山大学, 自然科学研究科, 講師 (50271060)
前山 祥一 香川大学, 創造工学部, 教授 (50292537)
中西 透 広島大学, 工学研究科, 教授 (50304332)
亀川 哲志 岡山大学, ヘルスシステム統合科学研究科, 講師 (80432623)
上原 聡 北九州市立大学, 国際環境工学部, 教授 (90213389)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥39,390,000 (Direct Cost: ¥30,300,000、Indirect Cost: ¥9,090,000)
Fiscal Year 2018: ¥5,850,000 (Direct Cost: ¥4,500,000、Indirect Cost: ¥1,350,000)
Fiscal Year 2017: ¥6,500,000 (Direct Cost: ¥5,000,000、Indirect Cost: ¥1,500,000)
Fiscal Year 2016: ¥27,040,000 (Direct Cost: ¥20,800,000、Indirect Cost: ¥6,240,000)
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Keywords | IoTセキュリティ / 自律駆動・遠隔操作 / リアルタイム処理 / 暗号セキュリティ / データ認証 / 鍵更新 / 遠隔・駆動システム / 機器認証 / アクセス制御 / 制御ネットワークセキュリティ / 遠隔操作・自律駆動 |
Outline of Final Research Achievements |
In this research, using a specific drive system such as an electric vehicle and robot capable of autonomous driving and remote control, the advanced security technology (data authentication, device authentication, secure key update) we have clarified the security level that is realized without any problems by verifying how much the real-time performance is affected. Specifically, for the CAN system, data authentication with message authentication code that is generated by AES, random number generator, and lightweight encryption has been implemented. Then, side-channel attack has been demonstrated experimentally, key update function as the countermeasure using elliptic pairing-based cryptography has been also implemented. Their real-time processing could be realized.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
自律走行・自動運転可能な電気自動車や遠隔操作・駆動系ロボットなど具体的な駆動システムを用い、その制御ネットワークに最先端および先駆的なセキュリティ技術(データ認証、機器認証、鍵更新機能)を施した場合に、どの程度リアルタイム性に影響を与えるか検証することで、問題なく実現できるセキュリティレベルを明確にしようとする点に意義がある。計算リソース・セキュリティ強度・誤り訂正強度と駆動リアルタイム性の間のトレードオフが明確になり、また昨今とくに脅威となっているサイドチャネル攻撃など電磁物理攻撃への対策実装について、今後の駆動システム内の制御ネットワーク設計に有益な情報となる。
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