Proposal of rational risk assessment method in experimental research and implementation in educational field
Project/Area Number |
16H01812
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
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Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
Oshima Yoshito 東京大学, 大学院新領域創成科学研究科, 教授 (70213709)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
山本 仁 大阪大学, 安全衛生管理部, 教授 (20222383)
村田 静昭 名古屋大学, 環境学研究科, 教授 (50157781)
宮崎 隆文 岡山大学, 安全衛生推進機構, 教授 (70260156)
富田 賢吾 名古屋大学, 環境安全衛生推進本部, 教授 (70422459)
百瀬 英毅 大阪大学, 安全衛生管理部, 准教授 (80260636)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥38,350,000 (Direct Cost: ¥29,500,000、Indirect Cost: ¥8,850,000)
Fiscal Year 2018: ¥11,050,000 (Direct Cost: ¥8,500,000、Indirect Cost: ¥2,550,000)
Fiscal Year 2017: ¥11,050,000 (Direct Cost: ¥8,500,000、Indirect Cost: ¥2,550,000)
Fiscal Year 2016: ¥16,250,000 (Direct Cost: ¥12,500,000、Indirect Cost: ¥3,750,000)
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Keywords | 科学教育カリキュラム / 環境安全学 / リスクアセスメント / 実験研究 / 行動科学 / 共有性 |
Outline of Final Research Achievements |
The objective of this study was to develop a rational and effective risk assessment method that enables experimental researchers to voluntarily carry out for the risks in their own experimental research fields. Based on the scientific analysis of data acquired from the various experimental research sites, potential risk factors were extracted and organized, and, with consideration of the relationship with the characteristics of the experimental research, these findings were summarized as a new educational risk assessment method that can be implemented at experimental research sites.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
新規性や先端性、多様性を特徴とする大学の実験研究のリスクアセスメントは、産業界で用いられる定常作業を前提とした既存の手法では対応が難しい点も多く、大学の実験研究にフィットした合理的かつ実効的なリスクアセスメント手法の開発が課題となっている。本研究は、実験研究におけるリスクの存在箇所と大きさを、実験研究現場から取得したデータの科学的解析を通じて、実態に即した形で明らかにした点、さらにそれらを具体的な評価手法として実装可能な形で提案し、安全教育手法の一環として実施する可能性を示した点で、学術的、社会的意義を有する。
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Report
(4 results)
Research Products
(40 results)