• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Comprehensive Study on 'Waza' as Knowledge Embedded in Situations

Research Project

Project/Area Number 16H01818
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

Asada Tadashi  早稲田大学, 人間科学学術院, 教授 (00184143)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 河村 美穂  埼玉大学, 教育学部, 教授 (00361395)
前川 幸子  甲南女子大学, 看護リハビリテーション学部, 教授 (30325724)
細川 和仁  秋田大学, 教育文化学部, 准教授 (30335335)
姫野 完治  北海道教育大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (30359559)
田村 由美  日本赤十字看護大学, 看護学部, 教授 (90284364)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥36,530,000 (Direct Cost: ¥28,100,000、Indirect Cost: ¥8,430,000)
Fiscal Year 2019: ¥8,190,000 (Direct Cost: ¥6,300,000、Indirect Cost: ¥1,890,000)
Fiscal Year 2018: ¥8,840,000 (Direct Cost: ¥6,800,000、Indirect Cost: ¥2,040,000)
Fiscal Year 2017: ¥10,400,000 (Direct Cost: ¥8,000,000、Indirect Cost: ¥2,400,000)
Fiscal Year 2016: ¥9,100,000 (Direct Cost: ¥7,000,000、Indirect Cost: ¥2,100,000)
Keywordsわざ / 机上シミュレーション / 教師教育 / 看護教育 / リフレクション / コーチング / work-based education / 教師 / 看護師 / 状況認知 / 実践知 / シミュレーション教育 / 状況に埋め込まれた知 / 行為の中の省察 / 実践知と行為 / 教育学 / 看護学 / 状況 / 判断過程 / 教師の職能発達 / 看護師の職能発達 / シミュレーション
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to describe the features of teachers’ and nurses’ ‘waza(crafts/skills)’ and to develop a method of handing down and teaching ‘waza’. We developed a desktop simulation method as an approach to the ‘waza’ of teachers and nurses. In each case, not only was it found how clinical judgement by teachers or nurses in their practice, but it was also shown to be useful as a method of teaching ‘waza’ including the clinical judgement process. Based on these research findings, we held the international conference with the theme “how people learn ‘waza’” inviting five oversees researchers who are engaged in educational research such as coaching, reflective nursing, simulation education, and work-based education. As a result, we have been able to build a research base for ‘waza’ research in teacher and nurse education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教師と看護師の「わざ」への研究アプローチとして机上シミュレーション法を開発したことは,様々な状況に対応しなければならない専門家の教育方法等の開発に寄与する。また,「わざ」を鍵概念に看護教育と教師教育とが協働し,適応的熟達化が求められる専門家教育という研究領域を創出した点にも学術的意義がある。
また,学校教育,看護教育に限定はされるが,「わざ」習得の教育プログラムの開発に欧米,アジア,オセアニアの研究者との連携が確立されたことは,高度職業人育成という点からの高等教育改革にも意義あると思われる。以上のように,教育・研究拠点の構築あるいは研究グループの構成ができた点は社会的な意義があると思われる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • Research Products

    (49 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (15 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 3 results) Presentation (24 results) (of which Int'l Joint Research: 11 results,  Invited: 1 results) Book (7 results) Funded Workshop (3 results)

  • [Journal Article] 小中学校教師は校内研修をどのように捉えているか2020

    • Author(s)
      前田菜摘・浅田匡
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 43(4) Pages: 447-456

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 省察的実践家に求められるリフレクションを考える2020

    • Author(s)
      中村駿・浅田匡
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 61(4) Pages: 292-297

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] コンピテンシー・ベースのカリキュラム・マネジメントを中核とした教職大学院の授業開発2020

    • Author(s)
      姫野完治・水上丈実・梅本宏之・橋本忠和
    • Journal Title

      北海道教育大学大学院高度教職実践専攻研究紀要

      Volume: 10 Pages: 71-81

    • NAID

      120006812800

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 省察的実践家をどう育むか2020

    • Author(s)
      クリス・バルマン,田村由美
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 61(4) Pages: 280-290

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 省察的実践を基盤にした教育2020

    • Author(s)
      前川幸子
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 61(4) Pages: 298-305

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校研究としての校内研修の若手教師の変容に対する機能2019

    • Author(s)
      前田菜摘・浅田匡
    • Journal Title

      教師学研究

      Volume: 22(1) Pages: 13-23

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 研究者教員と実務家教員の大学における役割と教師発達観2019

    • Author(s)
      姫野完治,長谷川哲也,益子典文
    • Journal Title

      教師学研究

      Volume: 22

    • NAID

      130007676650

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校研究としての校内研修の若手教師の変容に対する機能2019

    • Author(s)
      前田菜摘,浅田匡
    • Journal Title

      教師学研究

      Volume: 22 Pages: 13-23

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 人とヒトが食でつながるということの意味2018

    • Author(s)
      河村美穂
    • Journal Title

      日本福祉教育・ボランティア学習学会

      Volume: 31 Pages: 78-89

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 机上授業シミュレーションを用いた教師の行為の中の省察に関する事例研究2017

    • Author(s)
      中村駿,浅田匡
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: 17(4) Pages: 37-44

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育工学的アプローチによる授業研究と教師教育研究の動向2017

    • Author(s)
      姫野完治
    • Journal Title

      日本教育工学会SIG-02教師教育・実践研究レポート

      Volume: 1 Pages: 5-12

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 実践の対象化と省察をつなぐ授業研究法の開発2017

    • Author(s)
      姫野完治
    • Journal Title

      日本教育工学会SIG-02教師教育・実践研究レポート

      Volume: 1 Pages: 21-22

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] ライフヒストリーの記述方法と分析視点,ライフヒストリーから読み解く家庭科教師の成長2017

    • Author(s)
      河村美穂
    • Journal Title

      『9つのライフヒストリーにみる家庭科教師のくらしとキャリア』

      Volume: 1

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師の視線に焦点を当てた授業リフレクションの試行と評価2017

    • Author(s)
      姫野完治
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 40(Suppl.) Pages: 13-16

    • NAID

      130005437505

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 写真スライド法による教師の授業認知に関する研究2017

    • Author(s)
      中村駿、浅田匡
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 40(1) Pages: 241-251

    • NAID

      130005466780

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 教職経験年数による授業参観時のみえはどのように違うのか2020

    • Author(s)
      佐野 正樹 ・ 青木 優汰 ・ 姫野 完治
    • Organizer
      日本教師学学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 教職大学院生による授業中のみとりの解明と変容2020

    • Author(s)
      光内 亜理沙 ・ 姫野 完治
    • Organizer
      日本教師学学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] A change of the pre-lesson discussions in lesson studies as year-long collaborative inquiry, World Association of Lesson Studies International Conference2019

    • Author(s)
      N. Maeda and T. Asada
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies International Conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Capturing Reflection-in-action Using Desk-top Teaching Simulation2019

    • Author(s)
      Shun Nakamura, Tadashi Asada
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies International Conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Model of 'Lesson Study' from Knowledge Creation Perspective2019

    • Author(s)
      T.ASADA
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies International Conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Reconsidering teacher behaviors: the eye of classroom management in elementary school teachers2019

    • Author(s)
      Tomoya KAIHATSU, Tadashi ASADA
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies International Conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 授業実施中の教師の「みえ」の基盤となる認知的枠組みの分析2019

    • Author(s)
      姫野完治
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Educational Judgment Process for Clinical Nursing Practice Instructors in Teaching Practical Nursing -Using Tabletop Simulation-2019

    • Author(s)
      I.Shirahama
    • Organizer
      International Conference: How People Learn ‘WAZA’ ; From the educational field of teaching and nursing
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] The Complex process of Teaching from the Perspective of Gakkyu-Keiei beyond Classroom Management2019

    • Author(s)
      Tomoya KAIHATSU, Tadashi ASADA
    • Organizer
      International Conference: How People Learn ‘WAZA’ ; From the educational field of teaching and nursing
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ナラティヴ・アプローチによる家庭科教師のカリキュラム・デザインと私的生活経験の関連の検討2018

    • Author(s)
      瀬川朗,河村美穂
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 校内研修に対する現職教師の認識とその規定因に関する一考察2018

    • Author(s)
      前田菜摘,浅田匡
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Web情報に基づく授業のわざの習得からみた教員養成プログラムの現状2018

    • Author(s)
      改発智也,前田菜摘,中村駿,浅田匡
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ICTを活用した授業における教師の授業設計の特徴に関する研究2018

    • Author(s)
      中村駿,浅田匡
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 看護師の臨床判断を培うための机上シミュレーション教育(その2)2018

    • Author(s)
      白濱郁子,前川幸子
    • Organizer
      日本看護科学学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ライフヒストリーにおけるエピファニーからみる教師の成長2018

    • Author(s)
      河村美穂,若月温美,瀬川朗
    • Organizer
      日本教師学学会第19回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 看護師の臨床判断を培うための机上シミュレーション教育-A看護師の判断過程の分析を通して-2018

    • Author(s)
      白濱郁子,岡本朋子,前川幸子,大和愛実
    • Organizer
      日本教師学学会第19回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Recent trend of research on teacher education and lesson study in Japan2017

    • Author(s)
      Kanji Himeno
    • Organizer
      The 2017 AECT International Convention
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 熟練教師には授業中に何が見えているのか? 主観カメラを活用した視線と認知的枠組みの分析2017

    • Author(s)
      姫野完治,細川和仁
    • Organizer
      日本教育工学会第33回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 家庭科教師の意図するカリキュラムと私的生活経験2017

    • Author(s)
      瀬川朗,河村美穂
    • Organizer
      日本家庭科教育学会第60回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] The Role of Mentoring ? for Home Economics Teachers in Japan2017

    • Author(s)
      Miho Kawamura
    • Organizer
      Transforming together: Coaching and Mentoring Conference 2017
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Study of research on classroom instruction which focused on teacher's eye movement2017

    • Author(s)
      Kanji Himeno
    • Organizer
      The Eighth Pacific Rim Conference of Education
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Role of 'Outside' Mentoring Practice in On-going Cognitive Intervention2017

    • Author(s)
      Tadashi Asada
    • Organizer
      European Conference for Educational Research
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The mentor's role of 'outside' mentoring in on-going cognitive intervention2017

    • Author(s)
      Tadashi Asada
    • Organizer
      Transforming together: Coaching and Mentoring Conference 2017
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 授業に関する「わざ」概念の検討2016

    • Author(s)
      浅田匡
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 学校に還す心理学2020

    • Author(s)
      有馬道久・大久保智生・岡田涼・宮前涼子・姫野完治ほか
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 総合的な学習の時間における“形成的”省察2020

    • Author(s)
      細川和仁
    • Publisher
      秋田大学教育文化学部附属小学校研究リーフレット
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 教師のわざを科学する2019

    • Author(s)
      姫野完治
    • Total Pages
      278
    • Publisher
      一莖書房
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 授業研究のフロンティア 授業研究の歴史2019

    • Author(s)
      姫野完治
    • Total Pages
      214
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 授業研究のフロンティア 授業研究のアプローチ2019

    • Author(s)
      浅田匡
    • Total Pages
      214
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 「学びを深める授業研究」『教育の方法と技術』2018

    • Author(s)
      姫野完治
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 「教育のスタンダード化と教師教育の課題」『学習指導要領の改訂に関する教育方法学的検討』2017

    • Author(s)
      姫野完治
    • Publisher
      図書文化
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] International Conference: How People Learn ‘WAZA’ ; From the educational field of teaching and nursing2019

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] European Conference for Educational Research2017

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] Transforming together: Mentoring and Coaching Conference 20172017

    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi