Project/Area Number |
16H01818
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational technology
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Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
Asada Tadashi 早稲田大学, 人間科学学術院, 教授 (00184143)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
河村 美穂 埼玉大学, 教育学部, 教授 (00361395)
前川 幸子 甲南女子大学, 看護リハビリテーション学部, 教授 (30325724)
細川 和仁 秋田大学, 教育文化学部, 准教授 (30335335)
姫野 完治 北海道教育大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (30359559)
田村 由美 日本赤十字看護大学, 看護学部, 教授 (90284364)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥36,530,000 (Direct Cost: ¥28,100,000、Indirect Cost: ¥8,430,000)
Fiscal Year 2019: ¥8,190,000 (Direct Cost: ¥6,300,000、Indirect Cost: ¥1,890,000)
Fiscal Year 2018: ¥8,840,000 (Direct Cost: ¥6,800,000、Indirect Cost: ¥2,040,000)
Fiscal Year 2017: ¥10,400,000 (Direct Cost: ¥8,000,000、Indirect Cost: ¥2,400,000)
Fiscal Year 2016: ¥9,100,000 (Direct Cost: ¥7,000,000、Indirect Cost: ¥2,100,000)
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Keywords | わざ / 机上シミュレーション / 教師教育 / 看護教育 / リフレクション / コーチング / work-based education / 教師 / 看護師 / 状況認知 / 実践知 / シミュレーション教育 / 状況に埋め込まれた知 / 行為の中の省察 / 実践知と行為 / 教育学 / 看護学 / 状況 / 判断過程 / 教師の職能発達 / 看護師の職能発達 / シミュレーション |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to describe the features of teachers’ and nurses’ ‘waza(crafts/skills)’ and to develop a method of handing down and teaching ‘waza’. We developed a desktop simulation method as an approach to the ‘waza’ of teachers and nurses. In each case, not only was it found how clinical judgement by teachers or nurses in their practice, but it was also shown to be useful as a method of teaching ‘waza’ including the clinical judgement process. Based on these research findings, we held the international conference with the theme “how people learn ‘waza’” inviting five oversees researchers who are engaged in educational research such as coaching, reflective nursing, simulation education, and work-based education. As a result, we have been able to build a research base for ‘waza’ research in teacher and nurse education.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
教師と看護師の「わざ」への研究アプローチとして机上シミュレーション法を開発したことは,様々な状況に対応しなければならない専門家の教育方法等の開発に寄与する。また,「わざ」を鍵概念に看護教育と教師教育とが協働し,適応的熟達化が求められる専門家教育という研究領域を創出した点にも学術的意義がある。 また,学校教育,看護教育に限定はされるが,「わざ」習得の教育プログラムの開発に欧米,アジア,オセアニアの研究者との連携が確立されたことは,高度職業人育成という点からの高等教育改革にも意義あると思われる。以上のように,教育・研究拠点の構築あるいは研究グループの構成ができた点は社会的な意義があると思われる。
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