Project/Area Number |
16H02034
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Management
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Research Institution | Kansai University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
高井 啓二 関西大学, 商学部, 教授 (20572019)
宮崎 慧 関西大学, 商学部, 教授 (30635818)
石橋 健 兵庫県立大学, 社会情報科学部, 助教 (30749221)
李 振 関西大学, 商学部, 准教授 (30759923)
里村 卓也 慶應義塾大学, 商学部(三田), 教授 (40324743)
金子 雄太 同志社女子大学, 現代社会学部, 助教 (40770300)
中原 孝信 専修大学, 商学部, 准教授 (60553089)
左 毅 関西大学, ソシオネットワーク戦略研究機構, 委嘱研究員 (70633684)
市川 昊平 奈良先端科学技術大学院大学, 先端科学技術研究科, 准教授 (90511676)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥38,090,000 (Direct Cost: ¥29,300,000、Indirect Cost: ¥8,790,000)
Fiscal Year 2020: ¥7,280,000 (Direct Cost: ¥5,600,000、Indirect Cost: ¥1,680,000)
Fiscal Year 2019: ¥9,360,000 (Direct Cost: ¥7,200,000、Indirect Cost: ¥2,160,000)
Fiscal Year 2018: ¥7,150,000 (Direct Cost: ¥5,500,000、Indirect Cost: ¥1,650,000)
Fiscal Year 2017: ¥8,060,000 (Direct Cost: ¥6,200,000、Indirect Cost: ¥1,860,000)
Fiscal Year 2016: ¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
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Keywords | パスデータ / 顧客動線 / データサイエンス / 経営情報 / データ融合 / 消費者行動 |
Outline of Final Research Achievements |
The objective of this study is to build a consumer behavior model that clarifies the causal relationship between customers' purchase process and purchase outcomes by integrating diverse shopping path data and various conventional data. In this proposal, we were able to collect valuable data through multiple experiments in actual stores and were able to build a theoretical framework and conduct empirical research using these data. As specific research topics, we proposed a framework for rigorously measuring the duration of sales promotion effectiveness based on in-store customer behavior. In addition, we were able to propose an original approach to deepening the understanding of customer purchasing behavior by estimating the psychological factors of in-store customers based on customer flow data.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、店内の顧客の行動履歴を記録した顧客動線データをもとに、購買プロセスにおける変化が購買行動に与える影響を明らかにする基本枠組みを提示することができた。店内移動時の時系列変化とマーケティング変数の関係について、より詳細なモデル構築が可能になり、さらに店内移動における心理的状況の変化が消費者の購買行動に与える影響を明らかにすることができた。購買プロセス、特に従来、ブラックボックスであった人の心理的状況の変化を消費者行動モデルに組み込めたことは、理論的な重要な貢献として指摘することができ、今後の新しい消費者行動研究の基礎を提供することができた。
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