Project/Area Number |
16H02035
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Commerce
|
Research Institution | Kobe University |
Principal Investigator |
MINAMI Chieko 神戸大学, 経営学研究科, 教授 (90254234)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
高嶋 克義 神戸大学, 経営学研究科, 教授 (30197090)
平野 光俊 神戸大学, 経営学研究科, 教授 (10346281)
森村 文一 神戸大学, 経営学研究科, 准教授 (80582527)
松尾 睦 北海道大学, 経済学研究院, 教授 (20268593)
近藤 公彦 小樽商科大学, 商学研究科, 副学長 (10205552)
坂川 裕司 北海道大学, 経済学研究院, 教授 (40301965)
猪口 純路 小樽商科大学, 商学研究科, 教授 (40405486)
金 昌柱 立命館大学, 経営学部, 教授 (40580501)
西岡 健一 関西大学, 商学部, 教授 (40553897)
金 雲鎬 日本大学, 商学部, 教授 (10410383)
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
|
Budget Amount *help |
¥39,650,000 (Direct Cost: ¥30,500,000、Indirect Cost: ¥9,150,000)
Fiscal Year 2019: ¥7,800,000 (Direct Cost: ¥6,000,000、Indirect Cost: ¥1,800,000)
Fiscal Year 2018: ¥11,960,000 (Direct Cost: ¥9,200,000、Indirect Cost: ¥2,760,000)
Fiscal Year 2017: ¥11,570,000 (Direct Cost: ¥8,900,000、Indirect Cost: ¥2,670,000)
Fiscal Year 2016: ¥8,320,000 (Direct Cost: ¥6,400,000、Indirect Cost: ¥1,920,000)
|
Keywords | 流通 / 小売 / 組織 / 情報通信技術 / 知識管理 / 人事 / 企業間関係 / 管理様式 / 小売企業 / 成長戦略 / 商学 / 情報システム / 組織基盤 |
Outline of Final Research Achievements |
This study focuses on the adaptive behavior of retail chains to the markets from the viewpoint of organizational foundations and growth. The results reveal the organizational conditions for the effectiveness of centralization/decentralization management for local market volatility. This study also explains the intra-group adaptive behavior to the customer market in the context of an omni-channel. The effects of suppliers’ adaptive selling on buyers’ innovation in retail business transactions are also examined. Further, the portfolio of regular/non-regular employees and employees unlearning effects are examined.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
小売業は卸売業と合わせて国内総生産に占める割合が約14%であり、就業者数も多い主要産業である。小売企業は製造業と異なり、店舗組織と本部組織とを持ち、また店舗が直面するローカル市場と全国的な市場との両者を対象に調達・供給体制を整え、組織的管理を行い、顧客対応をするという特殊性を持つ。小売企業の特徴に注目し、環境変化の下での管理問題と成長戦略・実行に焦点を当てたという点に本研究の社会的意義がある。
|