Project/Area Number |
16H02068
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
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Research Institution | Shinshu University |
Principal Investigator |
Iwanaga Yasuo 信州大学, 教育学部, 名誉教授 (80015825)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
佐々 祐之 北海道教育大学, 教育学部, 教授 (30315387)
中川 裕之 大分大学, 教育学部, 准教授 (00450156)
榎本 哲士 白鴎大学, 教育学部, 准教授 (60758811)
茅野 公穗 信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (20400658)
宮川 健 早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (30375456)
岩田 耕司 福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (90437541)
牧野 智彦 宇都宮大学, 教育学部, 准教授 (10450157)
宮崎 樹夫 信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (10261760)
永田 潤一郎 文教大学, 教育学部, 教授 (30413909)
青山 和裕 愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (10400657)
辻山 洋介 千葉大学, 教育学部, 准教授 (10637440)
小松 孝太郎 信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (40578267)
吉川 厚 東京工業大学, 情報理工学院, 特定教授 (50444120)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥33,410,000 (Direct Cost: ¥25,700,000、Indirect Cost: ¥7,710,000)
Fiscal Year 2019: ¥9,750,000 (Direct Cost: ¥7,500,000、Indirect Cost: ¥2,250,000)
Fiscal Year 2018: ¥11,310,000 (Direct Cost: ¥8,700,000、Indirect Cost: ¥2,610,000)
Fiscal Year 2017: ¥7,540,000 (Direct Cost: ¥5,800,000、Indirect Cost: ¥1,740,000)
Fiscal Year 2016: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
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Keywords | 非認知的スキル / 教師による評価 / 教科固有性 / 課題解決型説明 / 評価法 / ユニバーサルデザイン / 評価 / カリキュラム / 課題解決 / 中学校 / 数学科 |
Outline of Final Research Achievements |
This study showed the following results; 1) the conception of non-cognitive skills special to contents/activities of a subject, 2) the methods for assessing non-cognitive skills raised by curriculum of explorative proving in school mathematics, 3) the universal design of specifying the teachers’ assessment methods. Concerning 2), we developed the models of teachers’ assessment on the contents in junior high school mathematics statistically. Concerning 3), we adopted the methods to develop the models of teachers’ assessment to UK teachers, and specified the problems to be solved accompanying with designing the method universal.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
非認知的スキル及びその評価に関して,従来は生活全般に関する子どもの自己評価が多く用いられてきた。これに対し,本研究では,教科の内容・活動に固有な非認知的スキルに関する教師による評価に着目し,その評価をモデル化する方法を開発した。この方法を国内外で様々な教科の内容・活動に適用することにより,教育現場における教師による非認知的スキルの評価が精緻化されるとともに,非認知的スキルと認知的スキルの互恵性や先導性の解明に基づいて認知的スキル優位という伝統的な学力観の変革が実現され得る。
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