Project/Area Number |
16H02072
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Special needs education
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Research Institution | Keio University |
Principal Investigator |
NAKANO Yasushi 慶應義塾大学, 経済学部(日吉), 教授 (60207850)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
山本 利和 大阪教育大学, 教育学部, 教授 (20200826)
三科 聡子 宮城教育大学, 教育学部, 准教授 (20804082)
塚本 麻央 (鈴木 麻央) つくば国際短期大学, 保育科, 助教 (30748603)
永井 伸幸 宮城教育大学, 教育学部, 准教授 (50369310)
相羽 大輔 愛知教育大学, 教育学部, 講師 (50735751)
韓 星民 福岡教育大学, 教育学部, 講師 (60643476)
田中 良広 帝京平成大学, 現代ライフ学部, 教授 (70392933)
氏間 和仁 広島大学, 教育学研究科, 准教授 (80432821)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥38,870,000 (Direct Cost: ¥29,900,000、Indirect Cost: ¥8,970,000)
Fiscal Year 2018: ¥9,100,000 (Direct Cost: ¥7,000,000、Indirect Cost: ¥2,100,000)
Fiscal Year 2017: ¥14,170,000 (Direct Cost: ¥10,900,000、Indirect Cost: ¥3,270,000)
Fiscal Year 2016: ¥15,600,000 (Direct Cost: ¥12,000,000、Indirect Cost: ¥3,600,000)
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Keywords | 特別支援教育 / 視覚障害 / 合理的配慮 / 通常の学級 / インクルーシブ教育 / ICT / 相談支援 / 盲 / 弱視 / 教員研修 |
Outline of Final Research Achievements |
To provide a reasonable accommodation for people with disabilities have become a more urgent issue after the "Act for Eliminating Discrimination against Persons with Disabilities" took effect. Especially, on the area of professionalism, not only to prepare braille or large print textbooks and teaching materials but also to provide orientation and mobility training is required to educate children with visual impairments. Teachers in regular classes often have difficulty with teaching children with visual impairment who have a lower incidence and a wide variety of disabilities. The reason why we developed the following system is to provide reasonable accommodation for children with visual impairments who are enrolled in regular classes. The system consisted of 1) a portal website for educational consultation, 2) assistive technologies for education, and 3) teachers training program.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、全国に点在しており、障害の程度や見え方が多様で、教材や環境の影響を大きく受けるため専門性が必要にもかかわらず、専門性を有した教員の数が少ない通常の学級に在籍している視覚障害児が、不可欠な配慮を合理的に受けるために必要な相談支援体制、教育支援体制、教員研修体制を網羅する支援システムを構築した。本システムを活用することにより、人的・物理的リソースが限られている通常の学級において、ネットワークを介して相談したり、情報提供を受けたりすることが出来たり、タブレット端末で必要な配慮を提供可能な支援ツールを利用できたり、専門性を向上させるための研修を受けたりすることが出来るようになった。
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