Project/Area Number |
16H02226
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Meteorology/Physical oceanography/Hydrology
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Research Institution | Kyushu University |
Principal Investigator |
HIROSE NAOKI 九州大学, 応用力学研究所, 教授 (70335983)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
吉川 裕 京都大学, 理学研究科, 准教授 (40346854)
碓氷 典久 気象庁気象研究所, 全球大気海洋研究部, 主任研究官 (50370333)
木田 新一郎 九州大学, 応用力学研究所, 准教授 (50543229)
石川 洋一 国立研究開発法人海洋研究開発機構, 付加価値情報創生部門(情報エンジニアリングプログラム), プログラム長 (70335298)
磯辺 篤彦 九州大学, 応用力学研究所, 教授 (00281189)
大貫 陽平 九州大学, 応用力学研究所, 助教 (70804201)
江淵 直人 北海道大学, 低温科学研究所, 教授 (10203655)
若松 剛 国立研究開発法人海洋研究開発機構, 地球情報基盤センター, 特任主任技術研究員 (20637665)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥46,540,000 (Direct Cost: ¥35,800,000、Indirect Cost: ¥10,740,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2018: ¥8,840,000 (Direct Cost: ¥6,800,000、Indirect Cost: ¥2,040,000)
Fiscal Year 2017: ¥15,080,000 (Direct Cost: ¥11,600,000、Indirect Cost: ¥3,480,000)
Fiscal Year 2016: ¥17,160,000 (Direct Cost: ¥13,200,000、Indirect Cost: ¥3,960,000)
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Keywords | HFレーダー / ADCP / 海峡通過流 / 熱輸送 / 非構造格子モデル / 乱流混合 / 対馬暖流 / 海況予報モデル / データ同化 / 形状抵抗 / 海洋物理・陸水学 |
Outline of Final Research Achievements |
Numerical modeling suggests that the increasing trend through the Japan Sea is forced by a northward shift in the Kuroshio axis. As the Kuroshio axis moves northward, sea level along the southern coast of Japan increases. The signal then propagates as coastally-trapped waves increasing transport through the Tsushima Strait. Low resolution models had presented overestimates of the volume transport through the Tsugaru Strait, and the outflow partitioning between the Tsugaru and Soya Straits also differs depending on the models. We find that this situation can be calibrated if the form drag is adequately resolved by higher resolution model. We also clarified the necessity of an extraordinary large coefficient of vertical viscosity for dynamical ocean modeling in a shallow and narrow strait with complex bathymetry. To obtain reliable solutions, we introduced cyclic application of the dynamical response to each parameter to minimize the number of long-term sensitivity experiments.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
対馬暖流の流量増加は、黒潮流軸の北上が日本南岸から九州沿岸域にかけて引き起こすケルビン波による海面上昇に原因であることが示され、対馬暖流の長期変動を説明することができた。形状抵抗や強粘性の必要性により、海峡部の数値モデリングの信頼性が格段に向上するだろう。また、本研究の成果物である対馬海峡の予測情報は、ウェブサイト(http://dreams-d1.riam.kyushu-u.ac.jp/)において公開され、漁業者が漁場選択の参考情報とし、燃油や労働時間の削減に貢献している。
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