Project/Area Number |
16H02329
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Power engineering/Power conversion/Electric machinery
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Research Institution | Tokyo University of Science |
Principal Investigator |
Iida Tsutomu 東京理科大学, 基礎工学部材料工学科, 教授 (20297625)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
森 嘉久 岡山理科大学, 理学部, 教授 (00258211)
菅原 宏治 首都大学東京, システムデザイン研究科, 准教授 (40270889)
財部 健一 岡山理科大学, 理学部, 教授 (50122388)
中村 重之 津山工業高等専門学校, 総合理工学科, 教授 (80207878)
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Research Collaborator |
KOTSUGI Masato
TAKEUCHI Ken
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥43,550,000 (Direct Cost: ¥33,500,000、Indirect Cost: ¥10,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥6,890,000 (Direct Cost: ¥5,300,000、Indirect Cost: ¥1,590,000)
Fiscal Year 2017: ¥12,480,000 (Direct Cost: ¥9,600,000、Indirect Cost: ¥2,880,000)
Fiscal Year 2016: ¥24,180,000 (Direct Cost: ¥18,600,000、Indirect Cost: ¥5,580,000)
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Keywords | 熱電発電 / Mg2Si / 高圧合成 / Spring-8 / 非弾性中性子散乱 / 熱電変換 / キャリア散乱機構 / 蛍光XAFS / 構造解析 / 内部組織観察 / シリサイド / SPring-8 / Phonon Density of State / 光電子分光 / ホール効果 / 地球温暖化ガス排出削減 / 排熱発電 / 自動車排熱 |
Outline of Final Research Achievements |
Thermoelectric properties of the environmentally benign material of magnesium silicide (Mg2Si) have been investigated in terms of (i) effects of the introduction of high pressure, (ii) evaluation of electron and phonon behavior at elevated operation temperatures, (iii) thermal stability at Mg2Si matrix and interface of Mg2Si/Ni electrode, and (iv) influence of the incorporated donor impurities. It turns out that by the experimental results the project brings on fruition contributive to the development of thermoelectric power generation system using Mg2Si.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
大気中CO2濃度は410ppmを越え、気候変動の裏付けのように本邦でも歴史的な豪雨、巨大台風、竜巻被害が頻発している。今後の途上国の経済活動拡大に鑑み、先進工業国として排熱再資源化によるCO2削減技術を開発・実用化することは重要な責務であると考える。本研究における成果は、環境低負荷型熱電変換材料Mg2Siによる排熱発電システムの実用化を下支えする基本材料の熱発電性能および高温耐久性の向上に資する基礎研究成果であり、自動車排気系用途のみならず産業炉への排熱発電システムの展開を通して低炭素社会構築に貢献できる波及効果を有していると考える。
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