Project/Area Number |
16H02360
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Geotechnical engineering
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Research Institution | Hokkaido University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
西村 聡 北海道大学, 工学研究院, 准教授 (70470127)
磯部 公一 北海道大学, 工学研究院, 准教授 (70452084)
清水 康行 北海道大学, 工学研究院, 教授 (20261331)
山田 朋人 北海道大学, 工学研究院, 准教授 (10554959)
川口 貴之 北見工業大学, 工学部, 准教授 (20310964)
川尻 峻三 北見工業大学, 工学部, 准教授 (80621680)
川端 伸一郎 北海道科学大学, 工学部, 教授 (10224833)
所 哲也 北海学園大学, 工学部, 准教授 (40610457)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥45,110,000 (Direct Cost: ¥34,700,000、Indirect Cost: ¥10,410,000)
Fiscal Year 2019: ¥6,760,000 (Direct Cost: ¥5,200,000、Indirect Cost: ¥1,560,000)
Fiscal Year 2018: ¥6,890,000 (Direct Cost: ¥5,300,000、Indirect Cost: ¥1,590,000)
Fiscal Year 2017: ¥8,190,000 (Direct Cost: ¥6,300,000、Indirect Cost: ¥1,890,000)
Fiscal Year 2016: ¥23,270,000 (Direct Cost: ¥17,900,000、Indirect Cost: ¥5,370,000)
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Keywords | 地盤工学 / 土砂災害 / 気候変動 / 防災 / 積雪寒冷地 |
Outline of Final Research Achievements |
High-latitude zone like Hokkaido is an important region where it is expected to benefit and develop from global warming in future, while it is also expected that new types of geotechnical disasters, which never experienced before, will occur due to climate change. Therefore, in this study, we have constructed a theoretical system that reasonably explains the geotechnical disasters peculiar to snowy cold regions, which are different from the geotechnical disasters observed in warm regions, from the viewpoint of multiphysics (multiphase mechanics) and space-time multiscale by considering the interaction between thermal / hydraulic boundary condition changes and mechanical behavior in the normal to low temperature range. In addition, by using this theoretical system, we have proposed a hierarchical methodology that can evaluate the wide-area risk of geotechnical disasters in high-latitude cold regions occurred under near future weather conditions supposed by the climate change prediction.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、積雪寒冷地にある道路・鉄道のような広域を管理対象とする線状社会基盤施設について、積雪寒冷地域特有の地盤災害を対象とした早期土砂災害警戒システムを実用的な観点から新規開発するとともに、今後の気候変動に伴い問題の顕在化が予想される積雪寒冷地特有の新しい地盤災害形態に対応した広域災害リスク評価手法を提案した。これにより、短期的には、科学的根拠の明確化により社会基盤施設の維持管理対策や防災・減災対策の合理化が図れるとともに、長期的には、予防保全策として、気候変動シナリオで示される今後50年程度の期間を対象とする土構造物の新たな設計・維持管理思想の策定への貢献が期待できる。
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