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Study on service system design and operation method based on future forecast information

Research Project

Project/Area Number 16H02909
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Web informatics, Service informatics
Research InstitutionKindai University

Principal Investigator

Tanizaki Takashi  近畿大学, 工学部, 教授 (90549560)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 竹中 毅  国立研究開発法人産業技術総合研究所, 情報・人間工学領域, 研究グループ長 (70396802)
藤井 信忠  神戸大学, システム情報学研究科, 准教授 (80332758)
Research Collaborator SHINMURA takeshi  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥17,810,000 (Direct Cost: ¥13,700,000、Indirect Cost: ¥4,110,000)
Fiscal Year 2018: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Fiscal Year 2017: ¥6,760,000 (Direct Cost: ¥5,200,000、Indirect Cost: ¥1,560,000)
Fiscal Year 2016: ¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
Keywordsサービス工学 / サービスシステム設計 / 未来予測 / 空間的レイアウト設計 / 時間的レイアウト設計 / 需要予測 / マルチエージェントシミュレーション / スタッフスケジューリング / レイアウト計画 / 機械学習 / 統計的手法 / 最適化 / 生産計画 / 人員計画 / サービス生産システム / シミュレーション
Outline of Final Research Achievements

In order to improve the productivity of the integrated manufacturing and sales service industry, we have established the following as a new methodology to support service production according to the demand fluctuation, considering the simultaneousness of service goods.
(1)We developed a future forecasting method using internal data such as POS data and external environmental data such as weather and events.
(2)As a spatial layout design, we developed a method to analyze the behavior of customers and customers in a restaurant using two-dimensional cellular automaton and multi-agent simulation. As temporal layout design, we developed a staff scheduling method that can improve customer satisfaction, employee satisfaction, and manager satisfaction in a restaurant. Furthermore, we have developed a shift scheduling method using combinatorial auctions.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究はビッグデータを用いた未来予測を元にサービス提供現場に将来発生しうる事態を事前にシミュレートする基盤技術を確立した.常に需要が変化するサービス提供現場での,未来予測に基づくシミュレーション結果に基づくサービス設計を行うことで,投入労働量の最小化,機会損失の回避,計画に基づくサービス生産等,様々な効果が期待できる.すなわち,常に変化するサービス提供現場におけるサービス設計を支援するため,サービス設計と運用の時間差が少なく,常に設計変更が必要な製販一体型サービス産業に有用である.

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • Research Products

    (54 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 5 results) Presentation (44 results) (of which Int'l Joint Research: 9 results,  Invited: 4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Demand forecasting in restaurants using machine learning and statistical analysis2019

    • Author(s)
      Takashi Tanizaki, Tomohiro Hoshino, Takeshi Shimmura, Takeshi Takenaka
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    • Journal Title

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      Volume: 35 Pages: 197-204

    • NAID

      40021842663

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      Volume: 67 Pages: 569-573

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      130007402863

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    • Author(s)
      都築誉史編集
    • Total Pages
      170
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      4762829641
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URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

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