Study on service system design and operation method based on future forecast information
Project/Area Number |
16H02909
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Web informatics, Service informatics
|
Research Institution | Kindai University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
竹中 毅 国立研究開発法人産業技術総合研究所, 情報・人間工学領域, 研究グループ長 (70396802)
藤井 信忠 神戸大学, システム情報学研究科, 准教授 (80332758)
|
Research Collaborator |
SHINMURA takeshi
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥17,810,000 (Direct Cost: ¥13,700,000、Indirect Cost: ¥4,110,000)
Fiscal Year 2018: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Fiscal Year 2017: ¥6,760,000 (Direct Cost: ¥5,200,000、Indirect Cost: ¥1,560,000)
Fiscal Year 2016: ¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
|
Keywords | サービス工学 / サービスシステム設計 / 未来予測 / 空間的レイアウト設計 / 時間的レイアウト設計 / 需要予測 / マルチエージェントシミュレーション / スタッフスケジューリング / レイアウト計画 / 機械学習 / 統計的手法 / 最適化 / 生産計画 / 人員計画 / サービス生産システム / シミュレーション |
Outline of Final Research Achievements |
In order to improve the productivity of the integrated manufacturing and sales service industry, we have established the following as a new methodology to support service production according to the demand fluctuation, considering the simultaneousness of service goods. (1)We developed a future forecasting method using internal data such as POS data and external environmental data such as weather and events. (2)As a spatial layout design, we developed a method to analyze the behavior of customers and customers in a restaurant using two-dimensional cellular automaton and multi-agent simulation. As temporal layout design, we developed a staff scheduling method that can improve customer satisfaction, employee satisfaction, and manager satisfaction in a restaurant. Furthermore, we have developed a shift scheduling method using combinatorial auctions.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究はビッグデータを用いた未来予測を元にサービス提供現場に将来発生しうる事態を事前にシミュレートする基盤技術を確立した.常に需要が変化するサービス提供現場での,未来予測に基づくシミュレーション結果に基づくサービス設計を行うことで,投入労働量の最小化,機会損失の回避,計画に基づくサービス生産等,様々な効果が期待できる.すなわち,常に変化するサービス提供現場におけるサービス設計を支援するため,サービス設計と運用の時間差が少なく,常に設計変更が必要な製販一体型サービス産業に有用である.
|
Report
(4 results)
Research Products
(54 results)