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analysis of players' thinking process of werewolf game

Research Project

Project/Area Number 16H02928
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Entertainment and game informatics 1
Research InstitutionFuture University-Hakodate

Principal Investigator

MATSUBARA HITOSHI  公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 教授 (50325883)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大澤 博隆  筑波大学, システム情報系, 助教 (10589641)
棟方 渚  京都産業大学, 情報理工学部, 准教授 (30552351)
伊藤 毅志  電気通信大学, 大学院情報理工学研究科, 准教授 (40262373)
片上 大輔  東京工芸大学, 工学部, 教授 (90345372)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥17,550,000 (Direct Cost: ¥13,500,000、Indirect Cost: ¥4,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2016: ¥7,280,000 (Direct Cost: ¥5,600,000、Indirect Cost: ¥1,680,000)
Keywords情報処理モデル / 熟達者 / 生体信号 / ゲーム / 視覚情報 / 不完全情報ゲーム / コミュニケーションゲーム / 認知モデル / 思考モデル / 実験 / 熟達 / 思考過程 / 5人人狼 / 精神性発汗 / 非言語情報 / 発話データ / 1 / ゲーム情報学 / 人狼 / 皮膚抵抗値 / 視線情報 / プロトコル / 皮膚精神性発汗
Outline of Final Research Achievements

In our research we have got biological signals, visual information, protocols so on of werewolf human players and have analysed them with game records. We have a idea how human players play werewolf. And we have shown the difference between strong players and weak players. We have shown how the data change when human players become stronger. We have got information processing model of werewolf human player but we cannot evaluate it because of COVID-19.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

人狼はこれまでにコンピュータが人間よりも強くなったチェス、将棋、囲碁などと異なり、不完全情報、非対称、コミュニケーションという特徴を持っており、現実により近いゲームとしていい研究対象になっている。人狼の強いプログラムを作るためにも人間が、特に強い人間がどのように考えて人狼をプレイしているかを知ることは価値がある。本研究はその第一歩として位置づけることができる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (1 results) Presentation (19 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 人狼知能研究のすすめ2018

    • Author(s)
      片上大輔,鳥海不二夫,大澤博隆,狩野芳伸,稲葉通将,大槻恭士
    • Journal Title

      知能と情報

      Volume: 30 Pages: 236-244

    • NAID

      130007926371

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  • [Presentation] ゲーム研究の新展開と認知科学2019

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      伊藤毅志、松原仁、山本雅人、狩野芳伸、大澤博隆
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      第36回日本認知科学会大会
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      高山周太郎, and 大澤博隆
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      曽根寛人,山本隆太郎,片上大輔,大澤博隆,鳥海不二夫,稲葉通将,狩野芳伸,大槻恭士
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      Wang, B., Osawa, H., Toyono, T., Toriumi, F., & Katagami, D.
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      高山 周太郎、大澤 博隆
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      S. Nira and D. Katagami
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      東京大学駒場キャンパス(東京都目黒区)
    • Year and Date
      2016-12-03
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  • [Presentation] 人狼ゲームにおけるプレイヤーの思考過程の分析2016

    • Author(s)
      風間、松原他
    • Organizer
      情報処理学会ゲーム情報学研究会
    • Place of Presentation
      サン・リフレ函館(北海道函館市)
    • Year and Date
      2016-08-04
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  • [Presentation] 3者間人狼における戦略の検討2016

    • Author(s)
      大澤他
    • Organizer
      人工知能学会全国大会
    • Place of Presentation
      北九州国際会議場(福岡県北九州市)
    • Year and Date
      2016-05-23
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  • [Book] 人狼知能だます・見破る・説得する人工知能2016

    • Author(s)
      鳥海、片上、大澤他
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      森北出版
    • Related Report
      2016 Annual Research Report

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Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

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